Míg a reptereket városokról vagy híres egyéniségekről szokták elnevezni, addig a fel- és leszálláshoz használt pályákat a Föld északi mágneses pólus alapján nevezik el.
A merevszárnyú repülőgépeknek az a legjobb, ha fel- és leszállás közben szembe fúj a szél. Egyrészt sokkal biztonságosabb, másrészt a szembeszél segít abban, hogy míg a légijármű látszólagos (a levegőhöz mért) sebessége nagy, addig a földfelszínhez mért valóságos sebessége alacsonyabb legyen – így rövidebb út elegendő a fel- és leszálláshoz.
Ezért a pályákat ezért úgy tervezik, hogy a repülőgépek az uralkodó széljárással szemben tudjanak indulni és érkezni. Ferihegyen általában nyugat-északnyugati irányból, vagyis nagyjából Hűvösvölgy felől fúj a szél, ezért a Liszt Ferenc reptéren is ezzel párhuzamosak a pályák.
Vannak olyan repterek, ahol a szél nem ennyire kiszámítható, ezeken a reptereken általában több, egymást keresztező irányú pálya van. Ilyen például a zürichi, ahol mindhárom pálya különböző irányú, így egy háromszöget alkotnak.
(A Zürich-Kloten reptér pályái)
A közlekedés biztonsága, és az elnevezések egyértelműsége érdekében ezeket a pályákat az irányuk alapján nevezik el, attól függően, hogy a Föld mágneses pólusaihoz képest milyen irányúak. A ferihegyi betoncsíkok iránya jelenleg körülbelül 310 fok, illetve a másik irányba 130 fok. A nevük pedig a a legözelebbi kerek szám osztva tízzel, vagyis 13-as, illetve 31-es pálya - és ez jó ideig így is marad, a kerekítés miatt a kisebb eltérések nem számítanak az lenevezésben. Ha a szél északnyugatról fúj, akkor a repülőgépek Vecsés felől, vagyis a 310 fokos irányban szállnak le és föl. Néha viszont kelet-délkelet irányából fúj a szél, ilyenkor a repülőgépek a belváros felől közelítik meg a repteret. Ettől függően a repülők vagy a 13-as, vagy a 31-es pályán szállnak le. Mivel Ferihegyen két pálya van, ezért az egyiket jobb (Right), a másikat pedig bal (Left) pályának hívják, ahogy azt a Nemzetközi Polgári Légiközlekedési Szövetség előírja a reptereken. Így a pályák teljes neve 13R-31L az egyes pálya esetén, a kettes pálya pedig 13L-31R. A légiforgalmi irányítók azonban nem a teljes nevet használják, hanem az épp aktuális széliránynak megfelelőt: 13L, 13R, 31L vagy 31R, így minden pilóta számra egyértelmű, hogy melyik irányból, és melyik pályára kell leszállniuk.
A reptéri pályák nem futópályák vagy kifutópályák, ezeket a szavakat a légiközlekedésben nem szokták használni. Futópálya ugyanis a sportcsarnokokban van, míg kifutó az állatkertben és a divatbemutatón szokott lenni. A hétköznapi nyelvben viszont a "pálya" nem egyértelműen a repterek pályáit jelenti, ebből szokott lenni egy kis kavarodás. A Gulliver az általa legtöbbször hallott szaknyelvi változatot, a pályát használja - az olvasók visszajelzései alapján számukra egyértelmű a jelentés.
Nagyobb reptereken, ahol több pálya épült, nemcsak bal és jobb, hanem középső (center) pálya is van. Ahol pedig háromnál is több van, ott az egyértelműség miatt különbözőek a számok is. Például A Dallas-Forth Worth-i reptéren öt párhuzamos pálya van, 17L, 17C, 17R, és 18L meg 18R. A különböző számozás ellenére mindegyik pálya 175.4 fokos irányba néz. (Ezen kívül van még két másik pálya is, azok a 13-31 irányba néznek.)
(A Dallas-Forth Worth reptér térképe, vastag fekete csík jelzi a pályákat)
Mivel a Föld mágneses pólusa folyamatosan vándorol, ezért a pályák irányát rendszeresen kalibrálni kell. Ezeket kisebb kalibráló repülőgépekkel szokták elvégezni, melynek fedélzetén nagypontosságú helymeghatározó eszközök vannak, amelyek földi társaikkal együttműködve meg tudják határozni a pályák valóságos irányát. Ha a földfelszín, illetve a mágneses pólus vándorlása miatt a pályák iránya annyira elmozdul, hogy a pályairány már közelebb van egy másik kerek számhoz, akkor át kell nevezni a pályát, de a kisebb eltéréseket is jelezni kell a pilóták számára, hogy műszereikkel pontosan irányban tudják tartani a repülőket. A pályák átnevezését azonban kerülni szokták, mert ilyenkor az új elnevezéseket át kell írni az összes térképen. De hála az égnek nem is gyakori, az átnevezés inkább elméletben létezik.
Az utolsó 100 komment: