HTML

Linkblog

Gulliver utazik

Öt kontinensen vezettem autót, buszt, nyergesvontatót, mozdonyt, villamost, hajót, repülőt és osztályt. Most blogot írok ezekről. És keresek egy dizájnert, aki készít ide egy szép felületet.

Gulliver a Facebookon

Partnerünk

Így nem lettem mentősofőr

2011.03.31. 08:00 Gulliver

A mentők keveset keresnek, veszélyes munkát végeznek, néha megverik, néha pedig kirabolják őket. Ennek ellenére csupa nagyszerű embert ismerek közöttük, így muszáj volt megtudnom, hogy lesz valakiből mentődolgozó. Hogy a közlekedéshez köze legyen, mentősofőrnek jelentkeztem.
 
 
 
A YoutTube-on rengeteg felvétel van arról, milyen hajmeresztő közlekedési helyzetekbe kerülnek a mentőautók vezetői, és hogy a civil autósok némelyike mennyire képtelen értelmezni a sziréna hangját. Ez annyira képtelen helyzet, hogy ki kell próbálni. Ezért felhívtam az Országos Mentőszolgálat központi számát, és a kezelőnek annyit mondtam: jó napot kívánok, mentősofőr szeretnék lenni. Kapcsolt.
 
A vonal végén egy halk szavú, szolgálatkész ember sorolta a feltételeket: B és C kategóriás jogosítvány, PÁV I, és legalább két éves igazolt gépjárművezetői gyakorlat. Nem az érdekli őket, hogy mióta van jogosítványom, hanem hogy hivatásszerűen mennyit vezettem. Nagyrészt megfeleltem az elvárásoknak, ezért meginvitáltak egy felvételi tesztre.
 
Az újoncok havonta veszik fel, a tesztben pedig járművezetés-elméleti, KRESZ-ismereti, műszaki- és városismereti-, valamint néhány személyes kérdésre kell válaszolni. Nem lehetetlenek a feladatok, így nemsokára már szóbelizhettem a leendő főnökeim előtt. Hálistennek nem voltak jelen HR-guruk, fejvadászok és más állatfajok, így a tényleg fontos, gyakorlati tudnivalókra kérdeztek rá. Három óra múlva szabadultam azzal a feltétellel, hogy ha beszerzek egy érvényes PÁV I alkalmasságit, felvesznek.
 

 
Ezért a következő lépés a Nemzeti Közlekedési Hatóság Pályaalkalmassági Vizsgáló Igazgatósága. Kicsit tartok tőle, az internetes fórumokon lehúzós, szívatós társaságnak írják le őket, ráadásul nagyon rövid az ügyfélfogadási idejük, több napba kerül, mire végre el tudok menni a Corvin mozi mögötti hivatalba. Az épület viszont új, és feltűnően tiszta, a pult mögött fáradt, de csinos ügyintézők dolgoznak. Eleinte tényleg morcosak és alig segítőkészek, de néhány jóindulatú mondat után teljesen feloldódnak, kedvesen évődnek, és nagyon segítőkészek. Még időpontot is választhatok, a vizsgálatok reggel 7 és  11 óra között kezdődnek. Ja, és kialudtan, drog és alkoholmentes állapotban jöjjek – figyelmeztetnek, erről egy papírt is kapok.
 
A vizsgálat – a netes sztorikkal ellentétben – az egyik legkellemesebb élményem az államigazgatással kapcsolatban. A vizsgálatokban az osztályvezető is kiveszi a részét, nem csak felülről ugatja a témát – ezt onnan tudom, hogy engem épp ő vizsgált. Kellemes modorú, középkorú asszony, a beszélgetésnek egyáltalán nincs vizsgajellege, jókat szórakozunk a személyiségvizsgáló tesztek fényképein. Utána jön a számítógépes rész, ami sokkal jobb, mint egy átlagos számítógépes játék, a teremben ülő asszisztens pedig végtelenül segítőkész. Mindent készségesen elmagyaráz minden embernek, nem fáradt, nem unott, érződik rajta, hogy szeret emberekkel foglalkozni.
 
A játékok (vagyis a tesztek) pedig nagyon egyszerűek, némelyik azt méri, hogy mennyire tudunk egyszerre több dologra figyelni, milyen a helyzetfelismerésünk, mennyire tudunk egy-egy feladatra koncentrálni. Ha lehetne, tovább játszanék a géppel, de mögöttem még sokan vannak, és a számítógép minden gombnyomást rögzít, nincs lehetőség se csalásra, se további játszadozásra.
 
Az eredmény szinte azonnal kész van, az osztályvezető pszichológus szerint „akár repülőgépet is vezethetnék”. Megkülönböztető jelzést használó járműveket a maximálisan megadható 5 éven át vezethetek, a II. és a III. kategóriát pedig örökre megkaptam. Ezzel a jó hírrel térek vissza a Markó utcai mentőbázisra.
 
 
Itt több lehetőségem is van, először egy elővárosi mentőállomásra megyek „elbeszélgetésre”. Az állomást javarészt szponzorpénzekből építették és rendezték be, és a működésre is kapnak támogatást a környékbeli cégektől. Az állomás vezetője szigorú fickó, épp éjszakás szolgálat után beszélgetünk. Nem ismeri az előéletemet, de rögtön megérzi, hogy nem vagyok tipikus hivatásos sofőr.
 
Második nekifutásra egy külső kerület kisebb mentőállomására megyek. Szponzorok nélkül az állomás sokkal szegényesebb, kicsit ijesztő is. Az állomás vezetője mégsem erre panaszkodik, hanem arra, hogy nem tudják megtartani az orvosokat, a legtöbben a kötelező gyakorlat után máris továbblépnek – vagy jól fizető magáncégekhez, vagy külföldre mennek.
 
A harmadik állomás egy jól felszerelt belvárosi hely, összesen 9 autó áll a garázsban. Van köztük betegszállítótól kezdve mentőorvosi autón át a mobil intenzív egységig szinte minden. Ha jól látom, csak mentőmotor és tömeges baleseti egység nincs, de azon kívül minden eszköz a rendelkezésükre áll. Külön garázsmesterük is van, ő lesz a jövendőbeli főnököm, így vele beszélgetek. Nagyon hamar megtaláljuk a közös hangot, érezni rajta, hogy össze tudja fogni a csapatot.
 
Ezután vissza kell mennem a Markó utcába „próbavezetésre”. Életemben először ülök mentőautó volánjánál, a vizsgáztatóm viszont már 38 éve űzi ezt a szakmát – ő nyugodt, én rettenetesen izgulok. A kezében egy körülbelül 20 pontos vizsgalap, ezt menet közben töltögeti. Elég nagy kört teszünk a belvárosban, a Toyota 2700 köbcentis motorja nagyon jól húzza az autót. Az utakon általában előzékenyek velünk az autósok, de néhány hajmeresztő produkciót így is ki kell kerülnünk. A vizsgán a 20-ból 20 ponton megfeleltem, már csak az orvosi vizsgálat és a munkavédelmi tanfolyam van hátra.
 

 
Közben sokat beszélgettem mindenféle rendű és rangú mentődolgozóval. Egyikük arra figyelmeztetett, hogy olyan ez, mint a drog, aki egyszer ráérez az ízére, az soha nem tud tőle szabadulni. Egy idősebb kollégája arra figyelmeztet, hogy a segíteni akarás, a villogó és a sziréna egy picit megbolygatja az ember lelkivilágát, ezért majd mindig figyeljek arra, hogy ne veszítsem el a nyugalmamat. Egy harmadik pedig meglepő jótanáccsal szolgál: legyek mindig alázatos, néha nagyon sokat rúgnak beléjük. Tudom, én is olvasom a híreket, egyre több verekedés, rablás, fenyegetés éri őket – válaszolom, de nem erre gondol. A rosszhírű kerületekben valóban vannak ilyenek, de sokkal több alázatot és „nyelést” igényel néhány fővárosi orvos viselkedése: pokróc módjára beszélnek velük, vagy éppen hosszan megvárakoztatják őket, de olyan is előfordult, hogy a kritikus állapotú beteget nem vették át a kórházban, csak amikor a mentőautóban már sikerült stabilizálni az állapotát – pedig a kórházban sokkal jobb körülmények vannak a gyógyításra. Egy másik esetben pedig az adminisztrációt sokkal fontosabbnak érezték a kórházi dolgozók, mint a beteg ellátását, ez pedig a folyton rohanó, adrenalinnal telepumpált mentőknek fura helyzet volt. „De emiatt sosem panaszkodunk nekik – nekünk a segítség a dolgunk, nem a panaszkodás” - zárja le végül a beszélgetést.
 
Ezután irány a munkaalkalmassági vizsgálat, ami egy külvárosi kerület háziorvosi rendelőjében van. Itt is kedves, türelmes asszisztens fogad, noha a váróban alkoholszagú, mosdatlan emberek lődörögnek. Az orvos azonban már közel sem ilyen kedves, őt már valószínűleg jobban megviselte a mindenféle emberek jelenléte. Vagy talán én számítok túl sok kollegialitásra vagy bajtársiasságra, mindenesetre az orvos többször kifejti, hogy ő ül az orvosi székben, én pedig csak egy járművezető-jelölt vagyok. Úgy is beszél velem. Végül – a derékfájásom miatt – nem minősít alkalmasnak, de hamar összerakom a képet: néhány mentő szerint a legtöbbet a magukat felsőbbrendűnek képzelő orvosoktól kell „nyelniük”, velem pedig már az első orvos is megalázó modorban beszél. Szolgálni kész vagyok, de az ilyen megaláztatásokat nehezen tűröm, és nem is szeretném elviselni. Így igazából még örülök is, hogy alkalmatlan vagyok. Hazafelé menet több mentő is elsüvít mellettem, én pedig arra gondolok, hogy a szirénázó autóban ül egy csapat ember, aki havi 90 ezer forintért kockáztatja az életét, és tűri azt a testet és lelket elhasználó megterhelést, amit én már az első alkalommal sem tudtam elviselni.
 
Tisztelet a mentőknek, akik az utcán a kórházakban naponta élik ezt át.
 
(Akit érdekel a mentők munkája, annak ajánlom a Mentők blogot. Akit meg az orvosoké, annak a Praxis blogot.)

13 komment

Címkék: mentő közút páv kényszerhelyzet

A bejegyzés trackback címe:

https://gulliverutazik.blog.hu/api/trackback/id/tr222786966

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jancsa Jani · http://burger.blog.hu 2011.03.31. 15:43:20

és akkor ennyi volt, hogy kb. mindent tokeletesre megcsinaltal, de a derekfajasod miatt vágtak el? és az hogy derult ki?

Gulliver 2011.03.31. 16:59:48

Mondtam az orvosnak, hogy reggelente meg kell mozgatnom a derekamat, mert különben fáj. Azt is mondtam, hogy néhány napja költöztem, és gond nélkül vittem a komódot meg a könyvespolcokat. Az orvos azonban kockázatosnak látta ezt, mivel a mentődolgozóknak néha 50 kiló fölött kell emelniük, illetve guggolva-görnyedve dolgozniuk.

SH_SH (törölt) 2011.04.01. 09:57:26

Akkor most még mindig munka nélkül vagy?

Gulliver 2011.04.01. 15:02:07

@shetale: Erről nemsokára lesz egy bejegyzés. :)

Gulliver 2011.04.01. 18:51:57

@_Nyuszi: Annyira nem életszükséglet ez az állás, hogy harcoljak érte. (Sőt, most már csak mellékállásban tudnám csinálni.) És ha már az alkalmasságvizsgáló orvossal konfliktusba keveredek a "megfelelő mennyiségű alázat" hiánya miatt, akkor valószínűleg tényleg nem nekem való ez a munka.

FVV-1100 2011.04.01. 20:26:51

Szerintem ne add fel,egy üzemorvos miatt nem hátrálhatsz meg!
Én is derékfájós vagyok (főállásomban bizony adott esetben sok fakockát és vaslemezt kell cígölnünk, _Nyuszi tudja...!),időnként azt hiszem,nekem is leszakad mindenem hátul,de valahogy bírni kell!
Szerintem ne hagyd Magad!

szabidoki 2012.07.23. 13:18:23

Ne sajnáld, ha már most fáj a hátad, akkor abból elég hamar komoly gond lett volna. Nagyon sok kolléga küzd derékpanaszokkal, és sokan már pár év után elég ramatyul vannak.

Gulliver 2012.07.23. 13:26:31

@szabidoki: Nem fájt állandóan, csak akkoriban kellett egy kis mozgás reggelente a teljes mozgásszabadsághoz. Most hetente négyszer körbefutom a Margitszigetet, ugyanennyit úszok, és egyszer szárazedzést tartok (vagyis súlyokat emelgetek) és nincs semmi bajom. Azért sajnálom, mert a főmunkahelyem mellett szívesen áldoztam volna ennyit a szabadidőmből mások segítésére. Akár ingyen is vállaltam volna, de egy orvos félreértése miatt nem tehettem meg.

DebilGyerek 2012.09.30. 19:28:01

Sziasztok!
Mentősofőr (gépész) vagyok, egy pesti külvárosi állomáson (peremkerület).
13 éve nyomom az ipart.
Előszőr is köszönöm ind a magam, mind a Bajtársaim nevében a mentőkhről alkotott pozitív véleményed!
Jól esik, a mai, valóban senkit sem tisztelő világban.
Azonban, kötelességenek érzem az említett orvos melletti kiállásomat. Ha minden igaz, akkor egy szemüveges hölgyről beszélünk.
Nagyon sokat köszönhetek neki, és rajtam kívül még rengetegen itt a "cégnél". A határozott, néha mogorva stílusa ellenére nagyon is bajtársias, jóindulatú orvos. Márcsak azért is,hisz Ő maga is hosszú éveken át mentőzött. Oxiológus. Nagyon is jól tudja, milyen a "helyszíni sűrgősségi ellátás". Tudja, milyen zuhogó esőben árokparton reanimálni, mínusz tizenöt fokban negyven percen át lélegeztetni a beszorult beteget stb. Nagyon is tudja, milyen az életmentés az utcán, a mezőn, a lakáson, a vonat alatt, a kórház meleg, biztonságos környezeti feltételei nélkül. Ő az az ember, aki nemfelejtette el, honnan jött, kikhez tartozik. Igenis, igazi bajtárs.
Biztos vagyok benne,hogy csak rossz napja volt. Mert a mentős is csak ember, és neki is vannak rossz napjai.
Simán, derék-, hátfájásért meg nem utasíthat el senkit. Ezt csak általa kezdeményezett vizsgálatok alapján teheti meg.

PaD7 2012.12.28. 19:33:04

Szia!
Nagyon sajnálom,hogy nem sikerült. Én most állok ezek előtt és nagy az eltökéltség. Segítenél annyiban,hogy az "újonc teszten" mire lehet számítani,mert hát a városismeret,lehet szívatós is illetve egyszerű általános.pl: hol a citadella.:)Engem picit megrémisztettek ezzel a tudd,hogy hol vannak BP-n a kórházak. Van ember aki tudja mindet kezdésnek? BLS,ALS...stb. Vagy csak túl van misztifikálva ez az első teszt? Nyilván azért készülök!:)Segítséged előre is köszi.
Üdv

Gulliver 2012.12.28. 19:42:00

Városismeretből az volt a feladat, hogy közismert épületek (például Parlament, Szépművészeti Múzeum, Bazilika) és kórházak között fel kellett tudni sorolni többféle útvonalat. Aki tud térben tájékozódni, és nyitott szemmel jár a városban (vagy sokat autózott már Budapesten), annak szerintem pofonegyszerű. A biztonság kedvéért előtte megnéztem, hogy hol vannak a pesti kórházak, mert az például az Árpádban és a Bajcsyban még nem jártam. De semmi szívatás nincs benne, akik engem vizsgáztattak, azok végtelenül jóindulatú emberek voltak, akik nem szívatni, hanem jó kollégákat akartak találni.
Drukkolok, hogy minden jól alakuljon, mert már az elhatározásod és az eltökéltséged is tiszteletreméltó!

j/j 2013.06.10. 18:15:43

Ne sajnáld hogy nem vettek fel mentősnek.
Rengeteg a rendes ember köztük, de a felsővezetés funkcionális analfabetizmusban szenved.
Engem azért utasítottak el, mert a belső szabályzatuk szerint,-mivel nem szereztem meg az érettségit- nem vagyok alkalmas....
Idézet a belső szabályzatukból.
"A feltételrendszer előírja a magyar nyelv kifogástalan ismeretét, a középfokú végzettséget, PÁV I. hivatásos jogosítványt, minimum két éves igazolt vezetői gyakorlatot, egészségügyi alkalmasságot és a büntetlen előéletet."

Ez a szabály szót sem ejt az érettségiről.
A közoktatási törvény értelmében már az elvégzett szakmunkás iskola is középfokú végzettséget jelent.
Ezek után már nem érdekel a mentős munka.
De tudni kell, hogy évente 40 milliót költenek a külső jogi tanácsadásra, és még ezt sem tudják a T. felső vezetők!.....
süti beállítások módosítása