Rengeteg fegyelemmel rengeteg fizetés, és ingyen utazás világszerte.
Nemrég Budapesten tartott toborzót a Qatar Airways, ahol légiutaskísérőket kerestek. Helyszíni beszámoló, emlékezetből leírva.
Az arab légitársaság egymás után rendeli az új repülőgépeket, ezek fedélzetére pedig egyre több steward és stewardess kell: jelenleg 94 repülőjük van, de ehhez 170 újat már meg is rendeltek. Mivel a légitársaság január óta már Budapestre is repül, így értelemszerűen magyarokat is keresnek.
Az ötcsillagos légitársaság a toborzásnak is megadta a rangját: a Westend Hilton egyik különtermét foglalták le erre a célra. Körülbelül 100 fiatal tömörült a terembe, legtöbbjük csinos, jó kiállású, és szinte kivétel nélkül sötét öltönyben illetve kosztümben érkezett. A „jócsajarány” elég nagy volt, de akadt néhány érdeklődő lila kötött pulóverben is. Őket valószínűleg nem veszik fel, mert a légitársaságnál nem csináltak titkot belőle: azokat veszik fel, „akiken jól áll a formaruha”. Ezért a jelentkezőktől nemcsak önéletrajzot, hanem fényképet is kérnek, és ezek leadásakor felírják a testmagasságot és a súlyt is. A végzettség nem fontos, de a minimum korhatár 23 év.
Először egy hosszú reklámfilmet néztünk meg arról, hogy mennyire jó az élet Qatarban, illetve a repülőgépek fedélzetén. Az erősen kelet-európai akcentussal beszélő előadó ezután rögtön hozzátette: ez csak a szépen csillogó felszín: a film ugyan igaz, de a valóságban nyáron 50 fok is lehet, éjszaka viszont 5 fokig csökken a hőmérséklet. Mivel ez senkit nem tántorított el, belecsapott a közepébe.
A kiválasztott jelentkezők 3 hét múlva már indulhatnak is az Arab-öbölbe, ahol először egy féléves képzésen vesznek részt. Az érkezés napján mindenki kap egy feltöltött telefont, hogy haza tudjon szólni a szülőknek, és körülbelül 500 dollár beilleszkedési segélyt. A szállást a cég biztosítja, azonban külön vannak a férfi és a női körletek, átjárás pedig nincs a kettő között, a bejáratokat biztonsági őrök felügyelik. (Itt volt némi apró moraj a teremben.)
Egy-egy apartmanban 2-3 fő lakik: közös a nappali, a konyha és a fürdő, de a hálószoba nem. A szállás körülbelül 100 dolláros havidíját később levonják a fizetésből, és beköltözéskor kell némi kauciót is fizetni, hiszen az apartmanok teljesen be vannak rendezve. Ugyanígy vonják az oktatás árát is.
Fontos figyelni arra, hogy a tréning fél éve alatt este 10-re vissza kell érni a szállásra. A nőknek egyébként is figyelni kell arra, hogy a szoknyájuk térdig érjen, a válluk ne legyen fedetlen, de ugyanilyen általános szabály, hogy az utcán nem lehet aludni, valamint férfiak és nők csak akkor alhatnak együtt, ha házasok. De ez valószínűtlen a sztyuvik esetében. Az előadó szerint a cég elvárja, hogy ha a jelentkező szingli, akkor az is maradjon a következő öt évben, és ha megházasodik, akkor azt jelentse be a cégnek. (Ennek van praktikus oldala is: a házastársak kedvezményes utazásra jogosultak a társaság járatain.) Családtagok lehet fogadni a szálláson, évente két hétre, de csak azonos neműek alhatnak a szálláson. Szülőknek és testvéreknek évente egy-egy kedvezményes jegy jár, egy 50 és egy 90 százalékos.
A szabályok lazulnak egy kicsit a tanfolyam elvégzése után: mivel az éjszakai szórakozóhelyek hajnali 3-ig nyitva vannak, így elegendő 3:30-ra visszaérni a szállásra. Addigra viszont kötelező: mivel az éjszakát nem lehet az utcán tölteni, a bárok bezárnak, és Qatar kis ország, a cég álláspontja szerint fél órával zárás után már mindenkinek a szálláson kell lenni. Aki pedig a következő nap dolgozni megy, annak 12 órával a szolgálat megkezdése előtt kötelező a szálláson lenni és pihenni. Mivel a munkaidő változó, ezért az őrök egyetlen napszakban sem engedik a hangoskodást, hogy a kollégák tudjanak aludni. Az egyébként felvételi követelmény, hogy a dolgozók bárhol, bármikor aludni tudjanak. Szükségük lesz rá.
Ha szolgálatba kell lépni, vagy bármilyen munkahelyi teendője van a dolgozónak, a cég busza megy érte. Ezek állítólag pontosan a megjelölt időpontban érkeznek, és nem várnak a későkre. Viszont ez is ingyen van.
A munka nagyon változó, és sok van belőle. Minden hónapban össze lehet állítani egy „kívánságlistát”, hogy az ember hova szeretne repülni, amit állítólag igyekeznek figyelembe venni a beosztások elkészítésekor. A kiadott beosztáson havonta legfeljebb két alkalommal lehet változtatni, ha találunk valakit, aki cserél velünk.
Vannak nagyon rövid, és vannak nagyon hosszú járatok. A legrövidebb út 25 perc, de itt is fel kell szolgálni frissítőt, a leghosszabb pedig körülbelül 19 óra Dél-Amerikába. Ha a járat repülési ideje kevesebb mint öt óra, akkor utascsere után ugyanaz a személyzet már indul is vissza a géppel. Ha hosszabb, akkor a célállomáson alszik a személyzet, ilyenkor legalább négycsillagos szállodát fizet a cég. Az étkezésre pedig országonként változó napidíjat adnak. Ilyen „ottalvós” pihenőnapból negyedévente 28 nap van.
Fizetett szabadság évente 30 nap van, de ebbe beletartozik a hétvége és az ünnepnap is (a magyar szabályok különböznek, erre érdemes figyelni). Temetési szabadság pedig összesen 3 nap áll rendelkezésre.
A fizetés a tréning idején 927 dollár havonta. Mivel az emírségben nincs jövedelemadó, így ez adómentes, és nincs se nyugdíj, se pedig TB-hozzájárulás. Cserébe viszont fizetni kell az egészségügyi ellátásért is. A Qatar-alkalmazottak szerencséje, hogy a cég az Allianznál mindenkire köt egészségbiztosítást. A nyugdíjas évekre azonban mindenkinek magának kell összetakarékoskodnia a pénzét.
A képzés után a fizetés 1027 dollárra emelkedik, illetve van repülési pótlék is, ez repült óránként 10 dollár. Mivel a legmenőbb sztyuvik havonta legfeljebb 100 órát repülnek, így könnyen kiszámolható, hogy a teljes havi fizetés legfeljebb 2000 dollár lehet, amiből csak a szállás és az oktatás árát, körülbelül 200 dollárt vonnak le.
Ez az ajánlat elég sokaknak vonzó: a magyarországi toborzónapra számos országból jöttek, Finnországtól kezdve egészen Kubáig. Én viszont csak a tájékoztató hallgattam meg, az önéletrajzok leadásánál eljöttem. Így nem tudom megmondani, hogy az aznap délutáni elbeszélgetések és angol nyelvi tesztek után a második körre behívott szerencsések másnap milyen feladatokkal szembesültek. De – ha elég fegyelmezettek, és sugárzik belőlük a repülés és a szolgálat szeretete – akkor kitűnő munkahelyük lesz.