HTML

Linkblog

Gulliver utazik

Öt kontinensen vezettem autót, buszt, nyergesvontatót, mozdonyt, villamost, hajót, repülőt és osztályt. Most blogot írok ezekről. És keresek egy dizájnert, aki készít ide egy szép felületet.

Gulliver a Facebookon

Partnerünk

Csajozós villamos

2011.04.18. 08:00 Gulliver

Vasárnap kihoztuk a remízből az idén 99 éves, "1074-es" néven ismert favázas villamost. Szép idő volt, és szinte minden nő mosolygott ránk utazás közben. Néhány autós pedig fél kézzel vezetve készített rólunk fényképeket menet közben. 
 
 
 
(A villamos a 41-es járat kamaraerdei végállomásánál. A fénykép telefonnal készült, bocs a minőségéért.)
 
A BKV járműállománya meglehetősen gyatra állapotban van, mert alig van pénz karbantartásra. A vállalat mégis fenntart két múzeumot is, egyet a Deák téri metróaluljáróban, egyet pedig a szentendrei HÉV végállomáson. Az itt tárolt járműveket általában nem sok pénzből, hanem az oldtimerek iránt rajongó dolgozók szeretetéből tartják menetképes állapotban. (A fenntartás és a rajongás megszervezése a BKV Múzeumi csoportjának a kezében van. Csatájuk a rozsdával és a pénztelenséggel igazi szélmalomharc, de mégsem adják fel, mert olyan őszintén rajonganak ezekért a régi járművekért, ahogy a kisgyerekeknek tudnak.)
 
Így van ez a 1074-es pályaszámú kocsival is, amit néhány szaki lelkesedésből tart karban – sajnos nincsenek sokan, akik még értenek hozzá. Ezért is volt fontos a vasárnapi villamosozás, hiszen nagyon kevés ember van, aki még tudja, hogy kell ezeket a villamosokat vezetni, így egyre nagyobb szükség van arra, hogy a fiatalabbak is megtanulják vezetni ezeket a matuzsálemeket.
 
Az általunk kihozott kocsit 1912-ben gyártották, de még az ötvenes években is használták. (Ennek a villamosnak a testvére volt, ami a Margit híd 1944-es felrobbantásakor a Dunába zuhant. A kocsit később kiemelték és helyreállították, a háború után még néhány évig utasokat is szállított.) A 1074-es eredetileg favázas volt, aztán átépítették acélvázasra, később visszaállították az eredeti állapotot. Az utolsó ilyen kocsit 1984. augusztus 30-án vonták ki a forgalomból. Addig Szépilonán, Óbudán és Budafokon járt, legutoljára a 43-41-es vonalakról tűnt el.
 
Ez a járgány már csak a Kulturális Örökség Napján szokott utasokat szállítani, testvére, a 436-611 a ferencvárosi remízben pihen (egy pedig a szentendrei múzeumban - köszönet záporjózsinak a kiegészítésért). Remélem, hogy a jövőben többször is üzembe tudják állítani, mert évente alig egy-két nap van, amikor utasok is felszállhatnak rá, olyankor viszont zsúfolásig tele van.
 
(A villamos sokáig a szentendrei múzeumban állt, erről Hamster írt. Aztán átvitték a ferencvárosi kocsiszínbe, erről az Indóház számolt be. A villamos sorsáról pedig a villamosok.hu írt.)
 
A villamoson faléces ülések vannak. Ez az, amit mindenki utált a UV-villamosok középső kocsijában, de a mostani műanyag ülések idején a nosztalgiázni vágyók csodálattal szoktak ránézni, kisgyerekek pedig tágra nyílt szemekkel bámulják, hogy valaha ilyen volt.
 
Vezetni még furább, hiszen a vezetőállásban le sem lehet ülni, a legenda szerint a gépészek faszéket hordtak magukkal. Az biztos, hogy télen irgalmatlan vastag kabátban és a csótánytaposó cipőket megszégyenítő vastagságú cipőben dolgoztak telente, mivel a vezetőállásban csak egy szélvédő takarta őket, oldalról nyitott volt a munkahelyük. Fűtés természetesen nem volt.
 
És ezzel a megpróbáltatások még nem értek véget. A járgányban semmiféle szervó nincs, így a légfékrendszert is csak erős felindulásból lehet kezelni. A motorok szabályozására való menetkapcsoló pedig nagyjából egy méter magas, ezt a huszonkilós szerkezetet kell tekergetni. A tekergetést egy hullámtárcsa is nehezíti, hogy a fokozatokat meg lehessen találni. Ez azért is fontos, mert ha a kapcsoló részei távol vannak egymástól, akkor a két fémrész közötti ív felgyújthatja a villamost. (A legenda szerint több gépész ruhája és lábszőrzete esett áldozatul a felcsapó lángoknak.)
 
Annyi könnyebség volt a vezetésben, hogy ha az ember teljes testsúlyával ránehezedett a fékkarra, akkor beindult és vészfék, és ezzel párhuzamosan megszólalt a pályacsengő is (ez a személyautók dudájának felel meg), és a villamos homokot szórt a kerekek elé (ez utóbbit a megcsúszás ellen használják, ez a villamosok ABS-e). De nem ez az egyetlen "biztonsági funkció" a villamoson: az utastér két végén egy-egy gyertya van, arra az esetre, ha a kocsiban esetleg elmenne a világítás. A gyertyákhoz precíz mérnöki munkával még egy-egy kis kéményt is építettek.
 
Ma már csak szóló motorkocsiként van életben, de korábban pótkocsival közlekedett ez a villamos. Elképzelni is nehéz, hogy milyen lassú lehetett utasokkal tele. A motorok áramfelvétele körülbelül 120 Amper, míg egy mai Tatra villamos (ilyen közlekedik például az 1-es vonalon a Hungária körúton) 1800 Ampert vesz fel.
 
De ez a tempó a két világháború között senkit nem zavart, ezekre a villamosokra kívülről még sokan felkapaszkodtak - nemcsak vakmerő tinédzserek, hanem kisfizetésű családapák is. Ma ez a tempó a mindennapi forgalomban már elfogadhatatlan lenne, de egy kis nosztalgiázásra, hétvégi programnak a gyerekekkel tökéletesen megfelel.

16 komment

Címkék: villamos 1074

A bejegyzés trackback címe:

https://gulliverutazik.blog.hu/api/trackback/id/tr702835092

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

záporjózsi 2011.04.18. 11:13:46

Jó, hogy szóba került a nosztalgia, meg az, hogy kb. a lelkesedés tartja össze, a 1074 meg egyébként is nagyon jó kocsi. Ha csak idáig tartana a dolog, O.K. De:

"Ez az, amit mindenki utált a Ganz-villamosok középső kocsijában, de a mostani műanyag ülések idején a nosztalgiázni vágyók csodálattal szoktak ránézni, kisgyerekek pedig tágra nyílt szemekkel bámulják, hogy valaha ilyen volt."
Mindig lehet találni olyat, aki nem utálta a falécet. Pl. azok, akik a műbőrt, vagy az elég egészségtelen kinézetű textilt jobban utálják. (Esetleg még a rómaiakat lehet utálni.)

"A járgányban semmiféle szervó nincs"
Mire kellene a szervó? Menetre vagy fékre? Milyen kapcsolásban? A Tátrában van menetre is fékre is automatika, ott az a rossz. Ebben sehol sincs, itt az a rossz...

"Ma már csak ez az egy szóló motorkocsi van életben, de korábban pótkocsival közlekedett ez a villamos."
Ezt most hogy kell érteni? Még van az 1000-es Szentendrén, meg a 2 söröző az 58-as végén, meg valahol a 1031-es.

"Ez azért is fontos, mert ha a kapcsoló részei távol vannak egymástól, akkor a két fémrész közötti ív felgyújthatja a villamost."
Hány ilyen dokumentált tűzesetről lehet tudni?

"motorok áramfelvétele körülbelül 120 Amper, míg egy mai Tatra villamos (ilyen közlekedik például az 1-es vonalon a Hungária körúton) 1800 Ampert vesz fel."
A kocsinként 180 kW-nyi (4x45) motor 600 V-on kevéssé valószínű, hogy kibír 1800 A-t.

"(ez utóbbit a megcsúszás ellen használják, ez a villamosok ABS-e)"
A megcsúszás- és perdülésvédelemről pedig mélyen hallgatunk. A homok egy elem, emellett van a sínfék és a teljesítmény (le)szabályozása.

Gulliver 2011.04.18. 12:12:26

@záporjózsi: Köszönöm a kommentet, néhány dologgal kiegészíteném:

- Mindig lehet mindenféle embert találni. Most néhányan a textilülést, mások a műbőrt, megint mások a szimpla műanyagot utálják. És mivel mindegyiknek van előnye is, ezért mindegyiket szereti valaki. De ez nem az én írásom gondja. :)

- Azért "kellene" szervó, mert baromi nehéz így vezetni. De egy 1912-ben gyártott járműnél ez nem elvárás. Csak érzékeltetni akartam, hogy a mai technikához képest milyen a régieket vezetni.

- Köszönöm a kiegészítést, az 1000-es valahogy kiment a fejemből, pedig pár hete voltam kint. Az viszont, hogy néhány kocsit sörözőként használnak, nem egy kategória az üzemképes állapotban tartással. A kocsmává átalakítás inkább egy lassú és dicstelen halál.

- Áramfelvétel ügyében nem vagyok kompetens, azt írtam le, amit az oktató mondott.

- A homok egy elem, emelett valóban van még más is, de ez egy blogbejegyzés, nem kezelési utasítás. :)

Gulliver 2011.04.18. 12:37:15

@Gulliver: Az "emellett" szót természetesen két l-lel akartam írni, bár tudom, hogy divatba jött a kettős mássalhangzók, különösen az l rövidülése. :)

záporjózsi 2011.04.18. 13:48:49

@Gulliver: "Azért "kellene" szervó, mert baromi nehéz így vezetni."
O.K, tehát olyan gépi rásegítésről beszélsz, amely megkönnyíti a vezető munkáját. (Ez eddig ugyanis nem volt egyértelmű.) Villamoséknál ugyanis amennyiben a kézi menetkapcsolókról beszélünk, lehet szó közvetlen kapcsolásúról és távkapcsolásúról. Az utóbbi esetben sokkal könnyebb tekergetni, de mégsincs gépi forgatás beépítve. Vannak természetesen különleges kapcsolók is, pl a csuklósé, ahol van is meg nincs is gép.
A szervó ebben az értelemben főleg azoknál a kocsiknál jön elő, amelyek hangerét valóban gép forgatja és annak a forgásnak a sebességét lehet szabályozni - általában pedállal.

"A kocsmává átalakítás inkább egy lassú és dicstelen halál."
Erről remélem tudnak a GJSZ-ben szétvágott buszok és a Szentendrén rohadó villamosok is...

"Áramfelvétel ügyében nem vagyok kompetens, azt írtam le, amit az oktató mondott."
Max. áram 3 kocsira. Amúgy 400A fölé nem nagyon megy.

"ez egy blogbejegyzés, nem kezelési utasítás."
De ha jó a blog és olvassák (kívánok nagy olvasószámot), akkor fontos, hogy ne keletkezzenek tévképzetek.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.04.18. 19:55:03

csajozós? láttál te már friss, férfiaknak, azaz, izé, terendi fiúknak szánt divatot? a rózsaszín ma már fiús, sőt, fiúzós szín is :)

Gulliver 2011.04.18. 21:56:46

@milliliteratura: Igazából barna a villamos, csak sz.r a Nokia fényképezője. Egyébként a leggyorsabban egy tűzpiros Mini Cooper kabrióval csajoztam be: 3 lámpaváltás után egy Merci kupéval mellettem közlekedő szőke megadta a telefonszámát. :)) Egyébként a gép tesztautó volt, még mielőtt irigykednél. :)

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.04.18. 22:14:38

@Gulliver: hát, elsőre meg is lepett ez a szín, de mondom mit lehet azt tudni, hogy miért és hogyan lett szegényből barbi. ha képesek metró-beltérnek ezt a színt adni, akkor bármi lehetséges :)

ha már irigység, a mercis szőke jobban érdekel, amennyiben ifjú hölgyről van szó, mint egy piros cooper :)

Gulliver 2011.04.18. 23:15:40

@milliliteratura: Egyszer utaztam egy konkrétan rószaszínű busszal Németországba. Passaunál totálra is törtük, de sajnos a mentesítő kocsi is rózsaszín volt. :-/
Igen, fiatal, dekoratív szőke volt. ;)

SH_SH (törölt) 2011.04.20. 16:52:00

@Gulliver: Az is lehet, hogy a csaj nem a piros járgányra bukott, hanem késztetést érzett arra, hogy megfésülje a kócos frizurád.
:)

Gulliver 2011.04.20. 16:58:48

@shetale: Csak ne tessék kritizálni a frizurámat! Mindennap gondosan kócolom! :)

2011.04.21. 13:23:54

(A fenntartás és a rajongás megszervezése a BKV Múzeumi csoportjának a kezében van. Csatájuk a rozsdával és a pénztelenséggel igazi szélmalomharc, de mégsem adják fel, mert olyan őszintén rajonganak ezekért a régi járművekért, ahogy a kisgyerekeknek tudnak.)

tisztelem és kedvelem ZsG-éket, de ez azért így nem igaz: a villamos üzemeltetés kezében van inkább a dolog, mi (leginkább néhány elszánt forgalmi és műszaki kollégám) csináljuk ezt, szóval pici szerepünk nekünk is van :-)

Gulliver 2011.04.21. 18:09:20

@SzedlmajerLaszlo: Annak csak örülni lehet, ha több terület is magáénak érzi az oldtimerek megőrzését. :) Egyébként jogos, benneteket is illet az elismerés.

SH_SH (törölt) 2011.04.22. 08:57:49

@Gulliver: Ebben semmiféle kritika nem volt...
Mikor dokumentál rólad valamely médium egy frissen kócolt portrét?

Gulliver 2011.04.22. 16:08:44

Két hete már újra dokumentálnak, csütörtökönként az m1-en szoktam lenni. Valószínűleg lesz még több, de az új meló egy kicsit nyugisabb. A blogra még így sincs elég időm...
süti beállítások módosítása