HTML

Linkblog

Gulliver utazik

Öt kontinensen vezettem autót, buszt, nyergesvontatót, mozdonyt, villamost, hajót, repülőt és osztályt. Most blogot írok ezekről. És keresek egy dizájnert, aki készít ide egy szép felületet.

Gulliver a Facebookon

Partnerünk

A világ legprofibb landolása

2011.03.07. 18:35 Gulliver

Újabb videó landolt a postaládámban, de hogy ne csak ezt mutassam be, előkerestem néhány hirhedten rossz példát is.

A sokat repülők közül többen emlékeznek egy-egy keményebb landolásra, amikor úgy érezték, hogy a repülő kenguruként ugrált landolás után. Ma kaptam egy videót, ami viszont a világon a legszebbnek mondott landolását rögzíti. Az utasok valószínűleg csak annyit éreztek, hogy nem éreztek semmit se, egyszer csak a földön voltak.

 

A felvételen jól látni, hogy a gép orra felfelé néz, először a főfutók értek talajt, abból is a hátsók, majd néhány másodperc múlva a futómű első fele is talajt fogott, lassan és finoman, ahogy azt minden pilóta szeretné. Kicsivel később az orrfutó is megérkezett, és a gép egyetlen szökkenés nélkül ment át repülésből gurulásba.

Ez nem egy lehetetlen művelet, ha a pilóták rendszeresen elrontanák a landolást, a repterek vége tele lenne Airbusok és Boeingek roncsaival. Ami nehézzé teszi, az az, hogy néhány centiméteres pontossággal kell ezeket a 100 tonna körüli gépeket nagyjából 200km/órás sebességgel a földre tenni. Kezdő pilóták néha elrontják, ahogy az alábbi videó is mutatja.

 

Ezen a felvételen jól látszik, hogy a repülők nem csak fel-le meg jobbra balra tudnak mozdulni, hanem saját tengelyük körül előre-hátra is billeghetnek, többször odacsapva a gépet a földhöz. A felvétel végén látszik az is, hogy az orrfutó nem bírta a strapát és kibicsaklott, következésképp a repülő a füvön kötött ki.

Néha viszont nagyobb gépekkel és rutinosabb pilótákkal is előfordul az ilyesmi, ahogy az (azóta már megszünt) Swiss Air egyik BAe 146-os típusú repülőjét terelgető pilótájával történt a londoni City repülőtéren.

 

Valószínűleg erős keresztszél nehezíthette a pilóta dolgát, mivel a repülő a pálya tengelyéhez képest erősen balra fordulva közeledik a talajhoz. Viszont szokatlanul gyorsan süllyed, talán ez okozhatta, hogy földetérés után még néhányszor nekirugaszkodott a repülő.

Aztán itt van a LAN Airbus A340-es gépe, amelyik a frankfurti repülőtéren próbálkozott a talajfogással.

 

Landoláskor a repülőt nemcsak egyenletes sebességgel, hanem azonos szögben kell a talajhoz közelíteni. Mindezt úgy kell előadni, hogy a pilóta a tolóerővel tud játszani egy kicsit, hogy a sebesség is megfelelő legyen, süllyedjen is, a repülőgép szöge se változzon, a megfelelő pillanatban már fékezzen is, szóval elég sok mindenre kell figyelnie ilyenkor. Ha semmi nem jön össze, akkor íme a Heineken reklámból is ismert ugrabugra.

Természetesen olyan is előfordul, hogy a betoncsík nem teljesen vizszintes (szinte sehol sem az, például Ferihegyen se, de ezt eddig a pilóták kivétel nélkül kezelni tudták), vagy más tulajdonsága miatt nem ideális leszállópálya. Ez az IL-62-es az akkor még éppen létező NDK-ban, a stöllni sportrepülőtéren fogott talajt. (Az Otto Lilienthal nevét viselő reptér arról híres, hogy itt szállt fel az első repülőszerkezet a világon.) Általában az orosz repülőgépeknek megvan az a jó tulajdonsága, hogy elég pocsék pályán is le tudnak szállni, az alábbi a videó nem hagy kétséget efelől.

Kommentbe jöhetnek a jobb/rosszabb landolások, a szakértő kiegészítések, a megrázó tapasztalatok.

8 komment

Címkék: repülés

A bejegyzés trackback címe:

https://gulliverutazik.blog.hu/api/trackback/id/tr372718804

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A kacagó ember 2011.03.07. 19:16:14

A kis swiss Jumbolino mekkorát ugrik basszus :DD Hétfőn egy swiss 319-cel mentem Zürichbe, ott is Crosswind, meg minden volt, de úgy tették le a gépet, mint a 777-est a pilóta az első videón. Megemeltem a kalapom előtte. Hazafelé a Jumbolino már pár fokkal rázósabb volt, na nem annyira, mint a videón. De azért ránéztem a főfutóra, amikor kiszálltam, hogy egyben van-e :D

McLaurin 2011.03.08. 17:00:30

Remek poszt, köszi. Ne hagyd abba!

csizkek 2011.03.09. 11:49:33

Az IL-62 leszallasa egy specialis manover volt. "Muzeumba" vittek a gepet azt hiszem megemlekezes Lilienthal-ra. Veszelyes leszallas volt, epp kiadta. Volt errol egy poszt valahol..
en.wikipedia.org/wiki/Gollenberg

Gulliver 2011.03.09. 17:11:38

@csizkek: Köszönöm a kiegészítést. Ezentúl többet írok majd a körülményekről. :)

csizkek 2011.03.09. 19:58:31

:)
www.youtube.com/watch?v=Lkl3jGxCKUI&feature=related

Megegy reszletesebb video az IL62-rol. Bocs, csak nagyon tetszik:)
Amugy eleg sokat repulok, sajnos csak utaskent. Olyan "lagy" leszallast mint az elso videon talan 2x ha ereztem. Egy Malev geptol es egy Lufthansatol.

csizkek 2011.03.09. 20:10:12

Ja en ezt tennem a smoothest landing top1-ra:
www.youtube.com/watch?v=uSEZ8cgGHgo

Gulliver 2011.03.09. 21:19:34

@csizkek: Köszönöm mindkét videót! Az IL-62-ről nyáron szeretnék majd egy önálló posztot: ha végre kijutok Berlinbe, írok róla egy hosszabb beszámolót.
A neccesen induló, de szerencsés kimenetelű leszállásokból még a héten szeretnék egy párat kirakni, reggeli adrenalin-túladagolásnak. :)
süti beállítások módosítása