Az orosz tulajdonosok még a Malévval vetették volna az első Superjeteket. Végül az örmény légitársaság indította el az első példányt.
(Az első Superjet első útja a moszkvai Seremetyevó reptérre vezetett. Fotó: Alexander Mishin)
Nem kevés a magyar légiközlekedésben dolgozó ember szerint az orosz tulajdonosok két dolgot akartak: a Malév járathálózatát megszerezni, és rávenni a légitársaságot, hogy vásároljon be abból a repülőgéptípusból, amely még soha nem bizonyított. Az oroszok végül egy fillér nélkül visszaadták a Malévet a magyar államnak, de a cég a szuhojvásárlástól mindenképpen elfordult. A Malév a 2009-es Paris Air Show-n jelentette be, hogy 30 Superjetet vesz, összesen egymilliárd dollárért. Az eseményre több magyar újságírót is kiutaztattak, de szükség is volt a hírverésre: ezzel a
tétellel indultak meg a megrendelések. A magyarok visszakozása komoly érvágást jelent a cégnek, mivel a piac meglehetősen szkeptikus az orosz géppel kapcsolatban: a volt szovjet tagországokon kívül alig van vevője. Arról pedig végképp megoszlanak a vélemények, hogy a Boeing szerepvállalása a Superjetek marketingjében segíti, vagy éppen hátráltatja a vállalkozást. Hasonló nagyságrendben mindössze két vevő akadt eddig: az Aeroflot 30 darabot, míg az offshore lízinggel foglalkozó, Bermudán bejegyzett Pearl Aircraft 30+15 darabot rendelt.
Az örmény
Armavia azonban nemcsak leszerződött, de át is vette az első SSJ-nek rövidített gépet. Április 20-án – nagy csinnadrattával – Jerevánból Moszkvába repült az első Superjet. Május 1-jén pedig berepült Nyugat-Európába a típus: vasárnaptól kezdve a Jereván-Velence útvonalon repül a típus, hetente egyszer. Júniusban megérkezik a második gép is, a cég tervei szerint Szentpétervárra és Szocsiba repülnek majd, de tervbe vették a teheráni repteret is. A velencei járatnyitás érdekessége, hogy a géptípus nemzetközi értékesítésével foglalkozó Superjet International székhelye is épp Velencében található.
(Az SSJ utaskabinja 98 székes elrendezésben: turistaosztály, elől kis konyhával)
A típus elsősorban a brazil Embraer E-sorozattal, illetve a Bombardier CRJ-szériájával versenyez a regionális és közepes hatótávolságú gépek piacán. Egyelőre – a Malév-megrendelések nélkül – 174 darabra megrendelésük, 59-re pedig opciós szerződésük van.