Nemrég egy javítás utáni próbarepülésre induló Boeing keltett feltűnést a ferihegyi betonon. A repülőgép egyik üzemanyag-betöltő nyílásáról ugyanis leesett a tanksapka, és a kiömlő kerozin hosszú csikot húzott a gép után. Mivel elképzelhető volt, hogy az üzemanyag a hajtóművek közelébe jutva begyullad, ezért a teljes reptéri tűzoltókapacitást mozgósították, így pár percig legfeljebb papírrepülőket tudott volna fogadni a budapesti nemzetközi repülőtér. De szerencsére sem akkor, sem most nem történt nagy baj.
Ártatlan kényszerleszállás Ferihegyen
2011.04.29. 20:48 Gulliver
Egy órára lezárták a budapesti reptér 1-es pályáját egy kényszerleszállás miatt.
A Qatar Airways Bécsből Dohába induló járata péntek délután 14 óra előtt pár perccel jelezte az egykori Ferihegyi repülőtérnek, hogy az Airbus 320-as típusú gép rakteréből füstöt jeleztek a műszerek. A QTR 094 számú járat Békéscsabától fordult vissza. A Liszt Ferenc repülőtéren a jelzés után azonnal megnyomták a piros gombot, és így a repülőgép fél három előtt pár perccel biztonságban landolt a ferihegyi betonon.
A helyszíni beszámolók szerint a gépet a gurulóutaknál és a pályavégeknél is tűzoltóautók várták, egy mentőautó, valamint a repülésüzemvezető a gép mögött haladt, hogy szükség esetén azonnal be tudjanak avatkozni. Mivel kívülről nem látszott füst, és a hőkamerák képei sem mutattak rendellenességet, ezért a 95 utas és a nyolcfős személyzet a szokásos módon, lépcsőn hagyta el a fedélzetet.
A repülőgép átvizsgálásakor kiderült, hogy se tűz, se füst nem volt a raktérben, csupán a füstérzékelő hibásodott meg.
Az eset idejére az 1-es terminálhoz közelebb eső 13R-31L pályát lezárták, illetve a légikikötő tűzoltási kapacitását 7-es kategóriára csökkentették – ez utóbbi nem okoz fennakadást Ferihegyen, mivel a Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóság (röviden: RKI) még így is biztonságos körülményeket tud nyújtani a Ferihegyen közlekedő repülőgépeknek.
A Nemzetközi Polgári Légiforgalmi Szövetség, az ICAO szabályzatának 14-es melléklete (az Annex 14) írja elő a tűzoltási kategóriákat. E szerint a 7-es kategóriába sorolás azt jelenti, hogy legfeljebb 49 méter hosszú, és maximum 5 méter széles törzsű repülőgépek számára tudnak megfelelő tűzoltókapacitást nyújtani, és legalább 2 speciális tűzoltóautó áll bevetésre készen.
6 komment
Címkék: repülés rki lhbp qatar kényszerhelyzet
A bejegyzés trackback címe:
https://gulliverutazik.blog.hu/api/trackback/id/tr332865407
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
SH_SH (törölt) 2011.05.02. 11:21:01
108 fő volt a létszám a gépen és a 13R csak egy leszállási irány.
Talán inkább 13R-31L az a pálya. Nem-e?
Talán inkább 13R-31L az a pálya. Nem-e?
Gulliver 2011.05.02. 11:42:37
A nálam lévő infók szerint 95+8 volt a létszám, de neked is igazad lehet. :) A pálya/iránnyal kapcsolatban pedig annak ellenére tuti igazad van, hogy a megértést (szerintem) nem befolyásolja.
Erről érik egy poszt, hogy meddig érdemes a szakmai részletekbe belemenni. Mivel ezt a blogot nem laikusok, hanem leginkább szakemberek látogatják, így itt elég nagy igény van erre, ezért kibővítem. Így viszont a nem hozzáértő olvasók két dolgot tehetnek: elmennek a blogról, mert nem értik az itt leírtakat, vagy kérdeznek - ebben az esetben azt kockáztatják, hogy néhány hozzáértő kommentelő butának nevezi őket.
Erről érik egy poszt, hogy meddig érdemes a szakmai részletekbe belemenni. Mivel ezt a blogot nem laikusok, hanem leginkább szakemberek látogatják, így itt elég nagy igény van erre, ezért kibővítem. Így viszont a nem hozzáértő olvasók két dolgot tehetnek: elmennek a blogról, mert nem értik az itt leírtakat, vagy kérdeznek - ebben az esetben azt kockáztatják, hogy néhány hozzáértő kommentelő butának nevezi őket.
Jancsa Jani · http://burger.blog.hu 2011.05.05. 11:35:59
én pl nem hozzáérto vagyok, és szivesen olvasok szakmai dolgokrol, maximum nem ertem, vagy utananezek mashol. most pl ezek az iranyok sem voltak meg, de ha elmondjatok, csak orulok :)
Gulliver 2011.05.06. 17:33:38
@speed: Összegyűjtöttem, hogy mit tudok a pályák elnevezéséről, de olyan hosszú lett, hogy hétfői poszt lett belőle. Pedig a pályák technikai leírását gondosan elkerültem, de mégis az egyik leghosszabb Gulliver-írás lett. Hétfőn reggel jön. :)
Jancsa Jani · http://burger.blog.hu 2011.05.06. 19:44:44
@Gulliver: hú, az jó lesz, kivancsian varom :)
Gulliver 2011.05.08. 18:59:11
@speed: Valószínűleg a blogmotor hibájából már ma megjelent az írás, de így is megéri elolvasni. :)
