HTML

Linkblog

Gulliver utazik

Öt kontinensen vezettem autót, buszt, nyergesvontatót, mozdonyt, villamost, hajót, repülőt és osztályt. Most blogot írok ezekről. És keresek egy dizájnert, aki készít ide egy szép felületet.

Gulliver a Facebookon

Partnerünk

Gauss raus

2011.03.23. 12:30 Gulliver

Felmondott a Malév vezérigazgatója, mert kevés neki a kétmilliós fizetés. Igaza van.

 
 
 
 




 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Már a hazai vállalatok vezetői között sem szokatlan dolog a havi többmilliós fizetés. Ehhez azonban nem csak rengeteg önfeláldozást, de hosszú munkaórákat és idegőrlő érdekegyeztetéseket is kell vállalni. És természetesen vállalni kell azt is, hogy egy-egy rossz döntés után a cégvezető büntetőjogi felelősséget is vállal.

Magyarországon ez utóbbi még nem elterjedt, elsősorban az épp aktuális kormánypárt szokott ilyen eljárásokat indítani, de ettől még nagyon is valós a büntetőjogi felelősség. Ez pedig rendszerint a vezetői karrier végét is jelentheti, hiszen senki nem alkalmaz egy „priuszos” embert vezetői pozícióban. Az egykori BKV-s vezetők közül többeket meggyanúsítottak, némelyiküket egy időre előzetes letartóztatásba is helyezték, de azóta sem emeltek vádat ellenük. Nem tudjuk, hogy valóban bűnösök-e, de az biztos, hogy 2009 óta nem kapnak sehol állást. Még buszsofőrnek se tudnak elmenni, de a gyerekeknek enni kell adni, és a lakástörlesztést is fizetni kell. Egy-egy ilyen korszakot pedig csak úgy lehet túlélni, ha az illetőnek van tartaléka. Ezért is szoktak nagy fizetéseket kikötni a magasabb pozícióknál.

Tegyük még azt is hozzá, hogy a legtöbb esetben a főnök csak beosztottai szakértelmében, tisztességében és lojalitásában bízhat a gazdasági döntések meghozatalakor. Nekem középvezetőként naponta csak néhány tucat beszerzést kellett engedélyeznem, ilyenkor rendszerint kollégáim agyára mentem: mindig megkérdeztem, hogy mi micsoda. Sokszor ezzel órák mentek el, mire kiderült, hogy mire és miért kellett az a dolog, és miért éppen onnan és annyiért. Igazgatói szinten százával vannak ilyen tételek, és a kontroll miatt más igazgatók tételeit is át kell nézni. Gyakorlatilag lehetetlen minden tételt ismerni, de ha valami gebasz van, akkor biztosan számot kell adni a bíróság előtt. Ilyenekért cserébe adják a magas fizetést. És ezért van az is, hogy sok vezető nem a legjobb, hanem a leglojálisabb alkalmazottakat lépteti elő, mert bennük tud megbízni annyira, hogy alá meri írni azt, amit az orra elé tesznek. Felháborító dolog, de sajnos így működik – különösen azoknál a cégeknél, ahol az előmenetelért bárkit bebuktatnak a rámenős emberek.

És van egy másik vonulata is a magas vezetői fizetésnek: a vezető legyen ambiciózus, akarja az állást és a felelősséget, és legyen hajtóerő, ami teljesítményre sarkallja. Ez általában jól működik, az alacsonyabb pozíciójú emberek rendszerint irigylik a főnököt a nagy fizetésért, és sokan szeretnének főnökké válni. És itt értünk el Gauss igazságához.

A légiközlekedés nagy odafigyelést és hatalmas szakmai tudást igényel. Az Egyesült Államokban egy pilóta éves fizetése átlagosan 99 ezer dollár, de ebben benne vannak a négyszemélyes kisgépek vezetői is. Egy nagyobb légitársaságnál ezek az összegek jóval magasabbak. A Malév pilóták bérezése nem is kifejezetten magas a többi légitársasághoz képest, de átlagban így is elérik a 2,6 millió forintot. Viszont a közvélekedés szerint minden egyes fillért megérdemelnek, mert egyetlen rossz, vagy kevésbé megalapozott döntéssel százak életét tehetik kockára – és tragikus döntésre évek óta nem volt példa közöttük. Ez utóbbi persze annak is köszönhető, hogy a robotpilóták elég sok feladatot elvégeznek, az igazi pilótákra elsősorban akkor van szükség, ha baj van. akkor viszont szó szerint élet és halál urai.

Vajon ha pilótaként túllépi a fizetésük a kétmilliós bérplafont, vajon melyikük akar továbbemelkedni a ranglétrán? Lesz-e valamelyikük annyira ellensége a saját sorsának, hogy feladja a repülést azért, hogy egy íróasztal mögött ücsörögjön egész nap? Így a vezérigazgatói állásra egészen biztosan nem fognak olyanok jelentkezni, akik ismerik és gyakorolták a Malév feladatát, csakis nyeretlen kétévesek vagy felelőtlen szerencselovagok, akik ott fogják szétlopni a céget, ahol csak lehetőség adódik rá. És lehetőség lesz, hiszen épp ők hagyják jóvá a kifizetéseket...

Egy alacsonyabb béreket fizető kisebb cégnél működőképes lehet a kétmilliós bérplafon, és érthető a politikai jelentősége is ennek a limitnek. De egy olyan cégnél, ahol a működésből adódóan nemzetközi szakértelemre van szükség, ott csak nemzetközi szintű fizetéssel lehet megfelelő szakembert találni. A British Airways ugyan nem hasonlítható össze a Malévval, de azért sokat mond, hogy a brit légitársaság első embere havi 60 ezer fontot, azaz 18 millió forintot keres bónuszok nélkül. Ha nyereséges Malévet akarunk, nem csak a céget kell átalakítani, hanem hozzáértő vezetőket is kell találni, annak meg ilyen ára van.

5 komment

Címkék: vélemény repülés malév

A bejegyzés trackback címe:

https://gulliverutazik.blog.hu/api/trackback/id/tr882764636

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hi-Lok 2011.04.17. 07:22:19

Martin Gauss legyen máshol igazgató.
Mondjuk valami szeméttelepen.

Az az ember aki a Lufthansa Technik Hangáraihoz vezeti az Állami Vagyonkezelő képviselőjét amikor az Aeroplex Hangárait kereste, az legyen egy szeméttelepen igazgató.
Biztos sokat lehetett a 100% Malév tulajdonú cégnél, az Aeroplex Kft cégnél sokat foglalkozhatott az itt dolgozó emberek problémáival.
Egy dolog érdekelte csak hogy el kell bocsájtani a dolgozókat, mert sok a bérük.
Köszönjük Gauss mehetsz haza, ronthatsz máshol.

Trog_Air 2011.05.19. 14:43:48

Meg mindig erdekel, hogyan jott ki ez a 2,6 millas atlag... egyik Maleves ismerosom se keres ennyit.

Gulliver 2011.05.19. 17:41:18

@Trog_Air: A Malévnél valószínűleg nem kizárólag a te maléves ismerőseid jövedelmét átlagolták. :) Vagy az is lehet, hogy az ismerőseid nem kötik az orrodra a pénzüket. Vagy nem menő cpt-k az ismerőseid. Esetleg a Malév nem a valós adatot közölte - de ezt a bértömeget még egyetlen pilóta ismerősöm sem cáfolta, ha már a személyes ismeretségnél tartunk. :) Inkább azt mondták, hogy az ő szaktudásuk és felelősségük ennyit ér, ha csökkenteni akarják, akkor lelépnek máshova. És maléves élményeimből kiindulva azt mondom: megérdemlik a pénzüket. Bárcsak más, szintén felelősségteljes munkát végzők jövedelme se maradna el ettől a szinttől.

Trog_Air 2011.05.19. 19:33:55

@Gulliver: Maradjunk annyiban, hogy eleg sokat ismerek, van koztuk senior F/O (aki mar akkor kapitany lehetett volna, amikor en egyaltalan repulni kezdtem, csak nem volt elorejutasi lehetoseg - vo. allando hivatkozas a seniority listara), van oktato cpt., meg van kft-s is (ld. Trenkwalderes). Es tuti nincs ennyi. Foleg ugy, hogy nalunk meg a napidij is adozik.
Tavalyelott a kft-seket 200E HUF (netto)+napidijra vettek fel. Raadasul, olyan kosza hirek is voltak, hogy a tipust is ki kellett volna fizetniuk.
Es akkor jonnek ezzel a 2,6 gurigas atlaggal? Bakker, es en meg kulfoldre akartam volna menni. (Nehez, mert magyar szakszoval eselytelen vagyok az EU-ban, hala kedves vezetoinknek...)
A TAROM-nal vannak olyan fizuk, hogy:
cpt. max: 5000 EUR min: 3000 EUR
FO max: 3500 EUR, FO min: 2300 EUR
Ez 18%-al adozik.
Plusz meg ezen felul: cpt-nek 90 EUR utankent, plusz 9 EUR repult orankent. Ami meg 2500 EUR-t siman hozzatesz az osszeghez. (Adomentesen!)

CSA:
Cpt. max: 7500 EUR, Cpt. min: 3700 EUR
plusz 30 EUR/ block hr.

FO max: 4500 EUR, FO min: 2500 EUR
plusz 23 EUR/block hr.
Raadasul a CSA-nal minden egyes evben az alapfizura ramegy 100-120 EUR.
Szoval itt tuti valami kozmetika van. (Ami a ceget ismerve nem lenne meglepo.)

Gulliver 2011.05.20. 00:06:02

@Trog_Air: Ez ennek a történetnek már olyan mélysége, amiben nem tudok 100%-os magabiztossággal kijelenteni szinte semmit. A Malév ezt az adatot közölte (bruttó bér, pótlékokkal és egyéb kifizetésekkel együtt), és az általam hallottak nem cáfolták meg ezt az állítást - így én is ezt a számot használtam. Viszont nem tudom megcáfolni az általad leírtakat sem - és nem is akarom, hiszen nem vitatjuk egymás állítását, hanem beszélünk róla. :)
süti beállítások módosítása