HTML

Linkblog

Gulliver utazik

Öt kontinensen vezettem autót, buszt, nyergesvontatót, mozdonyt, villamost, hajót, repülőt és osztályt. Most blogot írok ezekről. És keresek egy dizájnert, aki készít ide egy szép felületet.

Gulliver a Facebookon

Partnerünk

Újra repül a Kánya

2011.03.09. 08:00 Gulliver

Egy félreeső budaörsi hangárban új életre kelt a legendás repülőgéptervező, Rubik Ernő egy rég elfeledett repülőgépe.
 
A Kánya nevű gépet a bűvös kockáról elhíresült Rubik apja, Rubik Ernő tervezte a II. világháború kellős közepén, 1943-ban. Eredetileg katonai célokra szánták, futárgépnek használták volna. Mivel akkoriban szinte minden fémet a hadiiparban használtak fel, ezért a repülőgép teljes egészében fából készült, csak az utaskabin és az alsó szárnymerevítő kitámasztó készült fémvázból. A falemezekre gyönyvásznat húztak festés előtt, az lett a burkolat.
 
(A HA-RUE lajstromjelű Kánya)
 
A sorozatgyártásra került gép már csillagmotoros volt, noha az első tervekben még egy négyhengeres, soros motor szerepelt. Az A és a B altípuson még ez is volt, de  hamar kiderült, hogy a 92 kW teljesítményű Walter-Major ereje harmatos, ezért gyorsan erősebbre cserélték. Az R-18C-as Kányába már hathengeres soros motort építettek, de ez meg nagyon melegedett, mert a hátsó két henger már szinte alig kapott a hűtőlevegőből. Így a gyártás során áttértek az M11D típusú öthengeres csillagmotorra.
 
 
(A felújított HA-RUF a budaörsi hangárban, az elkészültét követő háziünnepségen)
 
Az 1943-as tervekből először 1949-ben lett valóság, mert a háború néhány évre befagyasztotta a hazai repülőgépgyártást. A Kánya hadiképességeire ekkor már nem volt szükség, így már csak az 1949. május 18-án levegőbe emelkedő első példány kapott katonai lajstromjelet, az I-002-t. A többi vontatórepülőgép lett. Szám szerint 8 polgári gép készült 1954-ig.
 
(A pilótafülke tetején látható fehér függöny véd a napsugárzástól. Révy László 90 éves anyukája varrta.) 
 
Ebből a típusból összesen kettő maradt meg, mindkettő a Közlekedési Múzeum tulajdona. Az egyik kiállítási darab, a másik sokáig enyészett egy hangárban. 12 évvel ezelőtt kapott először lehetőséget a hazai sportrepülés nagy öregje, Révy László, hogy felújítsa a gépet. A 7,5 méter hosszú gép farokrészét a saját Trabant Kombijával szállította haza, hogy az otthoni műhelyében elkezdje a felújítást. Először a beszivárgó kipufogógáz miatt lerakódott pakurától tisztította meg a gépet, aztán viszont elfogyott a pénze, így néhány évre befagyott a munka.
 
Ebben jelentett üdítő változást a Goldtimer Alapítvány megjelenése, illetve Budaörs önkormányzata. A Wittinghof Tamás vezette település 1,5 millió forintot adott a felújításra, ezzel a legnagyobb szponzora lett a felújításnak. A gép ennek köszönhetően került mostanra olyan állapotba, hogy akár repülni is képes. Ehhez azonban még az kell, hogy a közlekedési hatóság is repképesnek nyilvánítsa a gépet, és akkor 41 év kihagyás után újra repülhet a gép.

4 komment

Címkék: repülés budaörs goldtimer kánya

A bejegyzés trackback címe:

https://gulliverutazik.blog.hu/api/trackback/id/tr202723605

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nikopol · http://nikopol.blog.hu 2011.03.09. 19:01:10

Góbé tervrajzot hol lehet szerezni?

Gulliver 2011.03.09. 19:21:06

Én nem vagyok szakértő a témában, de az Index Fórumon van egy repülőgép-építős topic, ott érdemes megkérdezni: forum.index.hu/Article/showArticle?t=9010160

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.03.10. 06:09:52

1.5-2 milliobol felujitottak, hihetetlen. Azt hinnem, hogy ez egy auto restauralasara is keves.

Gulliver 2011.03.10. 08:27:05

@Chaoyang: Bocsi, ezek szerint nem voltam egyértelmű: a 1,5 millió csak a legnagyobb, de nem a teljes támogatás volt. A végösszeg ennél jóval magasabb lehet, nagyjából 10 millió, a maradékot nagyrészt a Goldtimer alapítvány kalapozta össze.
süti beállítások módosítása