HTML

Linkblog

Gulliver utazik

Öt kontinensen vezettem autót, buszt, nyergesvontatót, mozdonyt, villamost, hajót, repülőt és osztályt. Most blogot írok ezekről. És keresek egy dizájnert, aki készít ide egy szép felületet.

Gulliver a Facebookon

Partnerünk

Lepipáltuk Európa légiiparát

2011.03.08. 08:08 Gulliver

Egy magyar cég építi be a vadonatúj Boeingekbe a wifit. Európában ők a legjobbak ebben.
 
 
Egy korábbi posztban már írtam arról, hogy a Norwegian Air Shuttle az első olyan európai légitársaság, amelynek fedélzetén wifikapcsolaton keresztül internetezhetnek az utasok. Sok levelet és kommentet kaptam ezzel kapcsolatban, legtöbbjük azt bizonygatta, hogy a Lufthansa interkontinentális járatain már régóta van ilyen. Egy volt kollégám viszont azt írta, hogy az egyik ferihegyi hangárban magyar szakemberek építik be a wifit. Vagyis a norvégok csak az üzemeltetésben Európa-bajnokok, az igazi érdem a magyar repülőgépszerelőké.

A wifit beépítő cég, az Aeroplex of Central Europe neve ellenére teljesen magyar cég, 100 százalékban a Malév tulajdonában van. Eleinte csak a Malév flottáját tartották karban a cég ferihegyi hangáraiban, de ma már számos európai légitársaság hozzájuk viszi a repülőgépeit kisebb-nagyobb karbantartásra.
 
(Szétkapott utaskabin)
 
Így történt ez a Norwegian Air Shuttle Boeing 737 NG típusú gépeivel is, amiket először C-checkre hoztak Ferihegyre. Ez nagyjából olyan, mint az autóknál az éves kötelező szerviz. Ezekkel a C-check munkákkal nagyon meg voltak elégedve a norvégok, és így már nem volt olyan nehéz meggyőzni őket arról, hogy a gépeikbe is az ACE építhesse be a wifit.
 
Nemcsok Imre, az Aeroplex ügyvezetője elmondta, összesen 24 gép C-checkjét végezték el, de mire ezzel végeztek, már időszerű volt az első két vadonatúj gép bewifizése is. A két gép közül az egyik annyira új volt, hogy az a Boeing amerikai gyárából egyenesen Budapestre repült.
 
Az előkészítés nem ment egyszerűen. Mivel a wifi beépítése jelentős módosításnak számít, ezért a munkamódszereket a Boeing és a wifit szállító Row44 mérnökeivel együtt alakították ki, a kész terveket pedig az amerikai hatósági jóváhagyás alapján az európai légügyi hatóság (EASA) szakemberei engedélyezték. A Row44-nek már volt tapasztalata repülőgépek wifisítésében, hiszen Southwest Airlines Boeing 737-es gépein már az ő rendszerük üzemel. 
 
Az ügyvezető kiemelte: az igazi feladatot a hatalmas, forgatható antenna beépítése jelentette. Ez a műszer 360 fokban körbeforgatható, valamint függőleges síkban is 180 fokban állítható, így repülés közben mindig a jelet továbbító műholdat tudja nézni. Ezt a mozgatható antennát kellett a Boeing 737-es tetejére, egészen pontosan a szárnyak vonala és a függőleges vezérsík (kevésbé szakértők számára: a gép farka) közé beépíteni. Ehhez azonban egy bő 2x2 méteres felületen meg kell erősíteni a gép törzsét, amelyet aztán egy púp alakú kompozit áramvonalazó burkolattal be is kell takarni.
 
(Wifi a repülőn. Nem púp a hátukon.)
 
Egy ekkora megerősítés a repülőgépeken is hatalmasnak számít, a takarólemezt több mint 2000 szegecsel kell rögzíteni, hogy biztosan fogjon. Ehhez a feladathoz különleges emelőket is kell alkalmazni, amik alátámasztják a gépet – egy ekkora felület már komoly teherviselő elem, alátámasztás nélkül a gép törzse deformálódhatna. Nem véletlen, hogy a munkák 70 százaléka a gép törzséhez és a lemezmunkához kapcsolódik, és a munkaórák 30 százalékában foglalkoztak a wifi kabinba való beépítésével.
 
(2000 szegeccsel kell rögzíteni)
 
Ezek a munkák 2011 januárja óta zajlottak a cégnél. Télen viszont nagyüzem van a repülőgép-karbantartóknál, hiszen a légitársaságok ilyenkor kevesebb járatot indítanak, van idejük a gépeket hosszas karbantartásra küldeni. Az Aeroplexnél ilyenkor aztán erőteljes „hangárhiány” van, vagyis több a munkájuk, mint ahány gépet egyszerre be tudnak fogadni. Ezért úgy állapodtak meg a norvégokkal, hogy az első két gép magyarországi módosítása után a többi munkát a Norwegian hazájában, a Sola városka melletti Stavanger repülőtéren végzik majd el. Ott ugyanis van hangár, viszont hiányzik a ferihegyihez fogható szakértelem.
 
(A magyar szakértelem a legjobb Európában) 
 
Ezért  az Aeroplex 570 munkatársából 20 most is Norvégiában dolgozik, hogy a cég további 20 gépére is felszereljék a műszereket. Mivel az ottani műhelyt is az Aeroplex üzemelteti, a stavangeri bázist is a magyar hatóságnak kellett auditálta. Az auditot megelőzően számos műszert és szerszámot, köztük repülőgép-emelőt is telepítettek oda, valamint rengeteg dokumentációt. Annak érdekében, hogy a kinti csapat használni tudja a budapesti bázis minden informatikai lehetőségét és adatait, kiépítettek egy számítógépes kapcsolatot, így a kint dolgozó szerelők segítséget is kérhetnek az itthoni mérnököktől, ha egyedül nem boldogulnak. A szerződés értelmében az Aeroplex adja a szaktudást és a technológiát, a kinti munka költsége viszont már a Norwegiant terheli.
 
(Az utaskabinba tucatnyi adót építenek be, hogy mindenhol jó legyen a vétel)
 
Az Aeroplex (ferihegyi szlengben: ACE) jelenleg egész Európában egyedül van ezzel a szaktudással, Európában csak ők tudják, hogyan kell az amerikai Row44 berendezéseit a szintén amerikai Boeingekbe beépíteni. Nemcsok Imre szerint erre a szaktudásra valószínűleg majd a többi, internetezés iránt érdeklődő légitársaságnak is szüksége lesz. Ennek tudható be, hogy máris tárgyalások folynak egy újabb európai bázis kiépítéséről, ahol szintén magyarok fogják külföldi légitársaságok repülőgépeit javítani.
 
(Az átépítés után így néz ki az utaskabin a vadonatúj LED-es világítással. A képekért köszönet Johnny737-nek)
 

37 komment

Címkék: repülés norwegian aeroplex

A bejegyzés trackback címe:

https://gulliverutazik.blog.hu/api/trackback/id/tr982720066

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gulliver 2011.03.08. 12:56:18

Hosszabb utazásokon én is örülnék az internetnek, feltéve, ha fel tudom tölteni út közben az akkut. A rövid távú járatoknál meg majd kiderül, hogy mennyiért adják, és hogy annyiért lesz-e rá fizetőképes kereslet. A Lufthansa először 2003-ban indította el a Connexiont, aztán tavaly óta a FlyNettel próbálkozik az interkontinentális járatok első osztályán.

nikopol · http://nikopol.blog.hu 2011.03.08. 12:59:43

ha lesz wifi a járaton, akkor kommentelek majd róla

Gulliver 2011.03.08. 16:49:45

Úgy tudom, a felszerelt gépeken már működik, de majd bekéredzkedek valamelyik járatra, és tesztelem. :)

McLaurin 2011.03.08. 17:09:50

Jó lenne az ACE-nál dolgozni.

fabot 2011.03.09. 11:13:48

Azért ez egyáltalán nem csúcstechnológia. Kérdés, hogy sikerül-e az ACE-nak kihasználni piaci előnyét és elérni, hogy valamelyik nagy hal (BA, AF) ne valami saját műhelyében csináltassa meg, hanem az ACE-val.

www.gogoinflight.com/gogo/cms/airlines.do

Ronald 2011.03.09. 11:22:51

Kevés melót irigylek - de egy ilyen céghez félpénzért is elmennék melózni.

szcsongor 2011.03.09. 11:37:46

@fabot: "Azért ez egyáltalán nem csúcstechnológia. ..."

maga a wifi nyilván nem, de így beépíteni egy Boeingbe az

balage28 2011.03.09. 12:06:01

@fabot: a repülés sem az, hiszen ősidők óta röpködnek a madarak...

A lufinal probáltam, még amikor connexionjük volt, Hongkongból hazafelé jövet teljesen véletlenül akadtam rá, és akkor ingyenes is volt - mielőtt végleg lekapcsolták volna. Akkor még nem érett meg rá a világ...
Nagy sávszélesség nem volt, de teljesen kényelmesen lehetett böngészni, msn-ezni.

A delta wifis gépein nem láttam "púpot". Csak az én figyelmemet kerülte el, vagy ők másként csinálják ezt ?

ave 2011.03.09. 12:07:09

Mig a KLM a kanalakat is konnyebbre csereli a kisebb fogyasztas erdekeben, nem tunik tul jo otletnek ez a pup a gep tetejen.

A 10 oras utakon mondjuk teny, hogy net nelkul ellenni tenyleg nehez.

mozaic 2011.03.09. 14:01:29

Néhány gondolat:

1. Púp van a 747 tetején is, de azért még egész gazdaságosan tud repülni. :)
2. Jelen esetben a pút a műholdas kommunikációs rendszer irányított (azaz navigációs jeladók adataiból számolgatva a szükséges irányt, a kommunikációs műhold felé forduló) antennát rejti. Sokkal praktikusabb egy áramvonalas púp a gépen, mint egy tányérantenna.:)
3. Igen, örömteli, hogy a norvég megrendelők, illetve a módosító csomag tervezője/gyártója is elégedett az ACE által nyújtott szolgáltatással. Ez jó referencia, ami alapján mások is kedvet kaphatnak, hogy a beépítést a magyar céggel végeztessék el.

mozaic 2011.03.09. 14:11:03

A műholdas kommunikáción keresztüli internet hozzáférés egy a sok lehetőség közül, de talán a legnagyobb sávszélességet adja a jelenlegi lehetőségek közül. Valószínűleg a Delta gépein is valahol ott lehet a pukli, mert kellő vételt, és annál is inkább a kellő sugárzást a műholdra más technológiával, gazdaságos módon egyelőre problematikus megoldani.

Az ingyen dolgozni vágyókat tárt kapukkal várják mindenütt. :) De tény, hogy jó dolog lehet repülőgépeket szerelni.

kéne egy nick 2011.03.09. 14:36:15

Boeingokba.
A Boeing szó kiejtése ugyanis NEM bőing (az esetleg valami népi ruahdarab), hanem bóing.

A repülőgép-szerelő meg kötőjeles, bár ezek NEM szerelők (azok a mechanikus részekkel foglalkoznak), hanem repülőgép-műszerészek.

Az ACE most ugyan már 100%-so Malév-tulajdon, de az 1992-es alapításakor 50% Malév és 50% Lockheed tulajdonú vegyes vállalat volt (a Lockheed gombokért vette meg a Malév teljes műszaki osztályát).

Ja, és már eleinte SEM csak a Malév gépeit tartották karban, hanem a legelejétől végeztek bérmunkát külföldi cégeknek, D-checkig (nagyjavítás) bezárólag.

Kabin? Mi ez, gőzfürdő?

Ha már írni akarsz róla, miért nem jársz utána a dolgoknak?

Ezek után elég röhejes megjegyzés a cikkben a "kevésbé szakértők", mivel te sem vagy szakértő egy kicsit sem.

Másrészt lófaszt a magyar szakértelem a legjobb, kb. minden nagyjavítást végző cég el tudná végezni ugyanúgy vagy jobban, a magyarok a legolcsóbbak.
Valószínűleg a magyaroknak van engedélyük erre, ugyanis hatósági engedély nélkül nem végezhetnek ilyesmit.

@Ronald:
Kívülről minden szebbnek látszik.
Egyébként inkább elküldenek embereket, nemhogy felvennének.

fabot 2011.03.09. 14:44:50

@balage28: szerintem sem púppal csinálják, de nem tudom, hogy ha nem műholdon keresztül, akkor hogy. Ugyanakkor én amikor Delta-n wifiztem, akkor nem B373 volt a gép.

balage28 2011.03.09. 15:58:35

@kéne egy nick: bóing vs. böing - ebben az esetben helyes lehet mindkettő, ugyanis az egyik alapító (Wilhelm Edward Böing) családneve Böing volt még sváb korában, amit angolosítottak éppen az ékezet miatt - úgy gondolván, hogy az "ö"-t "oe"-nek feloldva helyes marad a kiejtés. Nem maradt...

Nyilván aki nem tudja, hogy honnan ered, és csak az angol kiejtést nézi, a "bóing" a helyes.

balage28 2011.03.09. 16:01:47

@fabot: B757-200-on mentem legutóbb, ami wifis volt. A terminálból biztos feltűnt volna egy bazi púp :)

kéne egy nick 2011.03.09. 18:11:39

@balage28:
Te, ez nem egy amerikai cég véletlenül?

Mert akkor hagyjuk már ezeket a sváb eredetes magyarázatokat!

Ki a faszt érdekli, hogy honnan ered?

balage28 2011.03.09. 18:23:24

@kéne egy nick: A cég neve a tulajdonos nevéből ered, a tulajdonos pedig német eredetű - ennyi.
Bocs, hogy engem érdekel a technika/repüléstörtenet is... sorry...

Gulliver 2011.03.09. 18:26:04

@kéne egy nick: Azokat érdekli, akiknek fontos a helyes kiejtés. :)

Fehérszakál 2011.03.09. 18:39:36

Azért kicsit ciki, hogy a repcsi tetején az antenna talpat beépítő szerelők szerb vendégmunkások és nem magyar szakemberek.

liner 2011.03.09. 23:12:20

Nem ciki az,igy jött ki a kép,hogy pont akkor nem volt ott magyar.
Lehet hogy aki a képet készitette,nem tudta hogy azok nem magyarok.
a KABINOS képen viszont már tuti magyar szakemberek láthatók :)

kéne egy nick 2011.03.10. 13:14:50

@Gulliver:
A helyes kiejtés bóing.
Talán kérj meg egy amerikait, hogy ejtse ki.

Az max. a nyelvetimológusokat érdekli, hogy hogy ejtették az alapító családnevét 250 évvel ezelőtt.

Bár sejtem, hogy öntudatos idiótát próbálok győzködni.

(Mint ahogy arról is, hogy a repülőgépen nincs kabin. Utastér van meg pilótafülke. Kabin a strandon van.)

kéne egy nick 2011.03.10. 18:03:36

@balage28:
És mi köze is ehhez a helyes kiejtésnek?
Ja, hogy semmi.

odamondó 2011.03.10. 20:53:21

Jòl jòl hangzik azèrt hidd el gyorsan elfelejtenèd a jòl hangzàsàt....

Fèlpènzèrt elvàllalni meg vètek... a pilòtàk is ezèrt tartanak ott ahol.

Respect ACEs kollègàknak , de hogy ezt csak Mo.-n tudjàk az jò vicc :)

Gulliver 2011.03.10. 22:15:09

@odamondó: Nyilván máshol is meg tudnák csinálni, de ahhoz legelőször nekik is ki kellene kisérletezni és meg kellene tanulni a megfelelő technológiát, amin az acésok már túl vannak. És ez a tudás _most_ csak náluk van meg Európán belül, így mindenképp jó helyzetben vannak, már csak ezért sem éri meg féláron elvállalni. :)

odamondó 2011.03.11. 02:16:50

@Gulliver: de mit kell kikisèrletezni? Ez egy cèg komplett wifi onboard kitje ami mellè oda van rakva egy nagy SB plusz kell 2 műszerèsz meg 2 lemezes aki felfurja ùj lyukakat namost ezt megcsinálja bàrmelyik base maintenance MRO.

Chabby84 2011.03.11. 10:37:18

Tök jó, hogy mindenki szakértő :). A Row44 SB-ről meg csak annyit, hogy a dokumentációja egy kalap ..., még saját embereik se igazodnak ki rajta, maga a rendszer meg hiába van beépítve ugyanis még egyiken sem működik amin elkészült, mivel software hibás..ciki. Amúgy meg nem mi vagyunk a legolcsóbbak, de a Norwegian társaság elégedett velünk, de majd elüldözzük őket is mint eddig az összes normálisan fizető társaságot!!!

Gulliver 2011.03.11. 13:12:30

Azt hiszem, Chabby84 egész jól megvilágította, miért nem elég egy komplett kit meg 2 műszerész az installhoz. Kell hozzá gondolkodni, és utána felhasználni a tapasztalatokat - akinek ez nincs meg, az ebben az ügyben hátrányban van a tapasztaltabb acésokhoz képest. :)

mozaic 2011.03.11. 15:04:14

@kéne egy nick:

Ha már arról beszélsz, hogy mit kell magyarul, mit angolul, mit németül ejteni, akkor azon is töprengj el, hogy a kabin elbevézés is helyes lehet (lásd: control cabin, cabin attendant, stb.)! :) De az utastér esetében a tupis hagyományok alapján akár a "szalon" elnevezés is teljesen rendben lenne.

Egyébként a "bóing" vs."böing" témában véleményedtől eltérően nem az számít, hogy melyik országban van bejegyezve a cég, hanem az, hogy a család saját maga hogyan ejti a saját nevét! Hadd legyen ez az ő privilégiumuk, még akkor is, ha esetleg az angol nyelv eltorzította a nevüket. Természetesen nincsen a családfájukból személyes ismerősöm, de mégis csak ez a korrekt megközelítés, ami nem zárja ki, hogy ők maguk is a "bóing" változatot preferálják.
Valószínűleg, ha egyszerű Kovács Gyula, temetkezési vállalkozó zöld kártyával az USA-ba települ, nem feltétlenül igényli majd egyéni vállalkozásának "Kovaksz Gjula andertéker" megnevezését, jó lesz neki a "Kovács Gyula andertéker" is.

Röviden és tömören, nem mindenki hülye, aki másképpen gondolkodik, mint te. :)

Kellemes hétvégét! Szép ünnepet mindenkinek!

mozaic 2011.03.11. 15:26:00

@mozaic: Korrektura:

elbevézés = elnevezés :)

kéne egy nick 2011.03.11. 17:19:44

@mozaic:
A cabin nem magyar szó, viszont ezekre VAN magyar megfelelő, mint írtam.
Majd egyszer kerülj kicsit közelebb a repülés világához, és akkor talán megérted, miről beszélek.

A bóing sem véleményes, így ejtik és kész.
Azért a seattle-i gyárban (meg úgy szerte Amerikában) már csak tudják. De szeretem, hogy mindig jön pár hozzád hasonló okoskodó, aki megpróbálja hátulról mellbe megmagyarázni, hogy de így is lehet...
Nem, nem lehet.

@Gulliver:
Bárkitől hallottad, ne hidd el, nemcsak az ACE-nek van erre technológiája Európában.
Csak ők vállalnak a legolcsóbban, mert a náluk a legolcsóbb az emberi munkaerő.

Gulliver 2011.03.11. 19:25:02

@kéne egy nick: Szerintem is van a cabinnak magyar megfelelője, például a kabin. :) Lehet hogy te nem használod, én viszont igen. Ugyanígy vagyok a bóing-bőing eltéréssel is: én bőingnek mondom, te bóingnak. Mindkettő mellett szólnak értelmes érvek, ízlés kérdése, hogy ki melyiket használja. Engem legalábbis nem idótáztak le még az everettiek sem a a bőing miatt, ők is ismerik a név eredetét.

Technológiája lehet a beépítésre másnak is (bár gyanítom, hogy minden dokumentációt a Row44 nem ad ki akárkinek), de gyakorlata _jelenleg_ csak az acésoknak van. Ahogy Chabby84 írta, még az ameriaki mérnökök sem ismerték ki magukat a dokumentáción - kell a gyakorlati tapasztalat ehhez a munkához is. Ahogy minden szakmában fontos az évek alatt összegyűjtött rutin, gondolom te is jobban bízol egy tapasztalt pilótában, mint egy olyanban, aki eddig csak szimulátoron gyakorolt.

Természetesen ahhoz is jogod van, hogy ragaszkodj a saját igazadhoz, és továbbra is lehülyézd a többieket, legfeljebb megmosolyognak miatta. Egyébként azok az acésok, akikkel beszéltem, büszkék erre a munkára. Te mire vagy büszke a saját munkádból?

mozaic 2011.03.11. 20:34:22

@Fehérszakál: Dehogy ciki! Ez a nemzetközi együttműködés. Ha már másban nem nagyon megy a szomszédos országokkal, legalább a légiközlekedési iparág mutasson jó példát! :)

balage28 2011.03.12. 11:15:42

@kéne egy nick: a nick-nek nincs magyar megfelelője ?

kéne egy nick 2011.03.12. 14:46:01

@Gulliver:
Ja, persze, és te dumálsz olyanokról a cikkben, hogy kevésbé szakértők...
Repülésben NINCS kabin. Fülke van és utastér.
(Ahogy a repülőgép nem kanyarodik, hanem fordul, stb., stb. Tudod, van olyan, hogy szakszókincs, amiről neked láthatóan fingod sincs, a nagy arcod viszont megvan.)

Szóval igen, mindkettő mellett szólnak értelmes érvek, kivéve a te változatodat. Amellett ugyanis egy érv sem szól, sem értelmes, sem értelmetlen.
Az "ízlés kérdése" ugyanis nem érv, hanem kifogás.
Már ha érted a kettő közti különbséget.

De persze, hülyének lenni jogod van, csak minek demonstrálni is?

dakaolga 2012.07.23. 13:18:47

Helló, Gulliver! Pár sort elloptam az Aeroplexes cikkedből, mert nagyon jó volt, továbbá 3 képet is. Szeretném kérni hozzájárulásodat, hogy ez megjelenjen a iho.hu/repules oldalon! Előre is nagy köszönet. Mielőbbi válasz kéne, mert a szerződést ma írták alá...

Fehérszakál 2012.09.30. 19:28:10

@odamondó: Ja meg kell pár interior-os kollega is akik szétszedik a gépet belül, előkészítik a terepet a lemezes meg az avis kollegáknak, majd ha azok végeztek akkor megint az interioros kollegák raják össze a gépet belül.
süti beállítások módosítása