Nemrég Magyarósi Csaba írt remek cikket arról, hogy a holland KLM mi mindent tesz a repülőgépek tömegének csökkentéséért. Pedig nem csak ők, és nem csak úgy küzdenek.
A repülőutasok pénztárcája nem túl mély, ezért sem lehet a végtelenségig emelni a jegyárakat. A másik lehetőség, hogy a költségeket igyekeznek egyre lejjebb nyomni. Így nemcsak a profit nő, de az egyre szigorodó környezetvédelmi szabályokat is betartják a csökkenő üzemanyag-felhasználással.
Az EasyJet például egy új technológiát alkalmaz a repülőgépek fényezésénél, ettől az üzemanyagköltségek 2 százalékos csökkenését várják. A „nanotechnológiás” külső réteg rendkívül könnyű, csak 117 gramm egy Airbus A319-es repülőgépen.
(EasyJet gép a levegőben. Csak úgy suhan.)
Nem vagyok vegyész, ezért lehet, hogy pontatlanul fogalmazok, de ha jól értem, az eljárás elején megtisztítják a felületet, majd egy pozitív töltésű oldattal elektromosan feltöltik. A második fázisban pedig a felületre szórják a negatív töltésű polimert, aminek részecskéit a pozitív töltésű felület magához vonzza. Az így létrejövő sima felület egy mikrométerenyi vastagságú. (Ha valaki jobban ért hozzá, legyen kedves kommentben írja le!)
Az ezzel az eljárással kezelt felület simább és ellenállóbb a hagyományos fényezési technikákkal kezelteknél. Ezen kevésbé ragad meg rajta a szennyeződés és kevésbé karcolódik, és ennek eredményeképp csökken a repülőgép légellenállása, ebből jön össze a körülbelül 2 százalékos üzemanyag-csökkenés. Az előzetes számítások szerint egy-egy ilyen repülőgép 100-250 tonna kerozinnal kevesebbet fog fogyasztani, ami éves szinten 18 millió eurós megtakarítást jelent a cégnek - az összes kerozinfelhasználás körülbelül 840 millió euró az EasyJetnél.
A légitársaság 194 repülőgépéből eddig nyolcat kezeltek ezzel az eljárással, egyelőre 12 hónapon át tesztelik, hogy a gyakorlatban is olyan jó-e, mint elméletben.