HTML

Linkblog

Gulliver utazik

Öt kontinensen vezettem autót, buszt, nyergesvontatót, mozdonyt, villamost, hajót, repülőt és osztályt. Most blogot írok ezekről. És keresek egy dizájnert, aki készít ide egy szép felületet.

Gulliver a Facebookon

Partnerünk

Jegyáremelés helyett

2011.02.15. 08:00 Gulliver

Nemrég Magyarósi Csaba írt remek cikket arról, hogy a holland KLM mi mindent tesz a repülőgépek tömegének csökkentéséért. Pedig nem csak ők, és nem csak úgy küzdenek.

A repülőutasok pénztárcája nem túl mély, ezért sem lehet a végtelenségig emelni a jegyárakat. A másik lehetőség, hogy a költségeket igyekeznek egyre lejjebb nyomni. Így nemcsak a profit nő, de az egyre szigorodó környezetvédelmi szabályokat is betartják a csökkenő üzemanyag-felhasználással.

Az EasyJet például egy új technológiát alkalmaz a repülőgépek fényezésénél, ettől az üzemanyagköltségek 2 százalékos csökkenését várják. A „nanotechnológiás” külső réteg rendkívül könnyű, csak 117 gramm egy Airbus A319-es repülőgépen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (EasyJet gép a levegőben. Csak úgy suhan.)

Nem vagyok vegyész, ezért lehet, hogy pontatlanul fogalmazok, de ha jól értem, az eljárás elején megtisztítják a felületet, majd egy pozitív töltésű oldattal elektromosan feltöltik. A második fázisban pedig a felületre szórják a negatív töltésű polimert, aminek  részecskéit a pozitív töltésű felület magához vonzza. Az így létrejövő sima felület egy mikrométerenyi vastagságú. (Ha valaki jobban ért hozzá, legyen kedves kommentben írja le!)

Az ezzel az eljárással kezelt felület simább és ellenállóbb a hagyományos fényezési technikákkal kezelteknél. Ezen kevésbé ragad meg rajta a szennyeződés és kevésbé karcolódik, és ennek eredményeképp csökken a repülőgép légellenállása, ebből jön össze a körülbelül 2 százalékos üzemanyag-csökkenés. Az előzetes számítások szerint egy-egy ilyen repülőgép 100-250 tonna kerozinnal kevesebbet fog fogyasztani, ami éves szinten 18 millió eurós megtakarítást jelent a cégnek - az összes kerozinfelhasználás körülbelül 840 millió euró az EasyJetnél.

A légitársaság 194 repülőgépéből eddig nyolcat kezeltek ezzel az eljárással, egyelőre 12 hónapon át tesztelik, hogy a gyakorlatban is olyan jó-e, mint elméletben.

 

3 komment

Címkék: easyjet

A bejegyzés trackback címe:

https://gulliverutazik.blog.hu/api/trackback/id/tr432661602

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SH_SH (törölt) 2011.03.29. 14:59:24

A Rolls Royce által készített járműveket is ezzel az eljárással "fényezik".
Ez az, amikor egy dimenzióban jelenik meg a fapados és a luxus.

SH_SH (törölt) 2011.03.29. 15:00:45

A Rolls Royce által készített járműveket is ezzel a technológiával "fényezik"
Ez az, amikor egy dimenzióba kerül a fapados és a luxus.

Gulliver 2011.03.29. 20:37:39

Nekem a luxus mindig inkább a "részleteiben kidolgozott", a "legjobban odaillő" és a leghatékonyabb" metszetét jelentette - vagy legalábbis én ezeket a dolgokat keresem ezekben. :) Egyébként köszönöm az infót, ezt nem tudtam - pedig nemrég volt szerencsém megnézni a RR karosszériagyárát - de a fényképezőgépet és a mobiltelefonokat az üzemen kívül kellett hagyni. Viszont hoztam haza egy darab forgácsot a kasztniból, úgyhogy van 2 gramm Rolls-Royce-om. :)
süti beállítások módosítása