HTML

Linkblog

Gulliver utazik

Öt kontinensen vezettem autót, buszt, nyergesvontatót, mozdonyt, villamost, hajót, repülőt és osztályt. Most blogot írok ezekről. És keresek egy dizájnert, aki készít ide egy szép felületet.

Gulliver a Facebookon

Partnerünk

Mi történik, ha kiszakad a repülő oldala?

2011.04.06. 08:00 Gulliver

A Southwest Airlines balesete nem egyedi a légiközlekedésben, de közel sem olyan veszélyes, mint ahogy azt néhány katasztrófafilm sugallja. Mi történik ilyenkor a valóságban, illetve mire emlékszem biológiából?
 
  
(Az Aloha 243-as járata földetérés után. 95-ből 94-en túlélték.)
 
Legalább tucatnyi olyan film készült, ahol a repülőgépen keletkezett lyuk „kiszippantja” az utasokat csomagostul, kiskutyástul, székestül. Ugyan ez előfordulhat, de alapvetően marhaság, mert nem szippantás, hanem kilövés van ilyenkor: az utaskabinban nagy a nyomás, kint pedig jóval alacsonyabb.
 
A nyomáskülönbség, ami ezeknek a sztoriknak az alapja, nagyon is valóságos. A repülőorvosok (és a hegymászók meg a búvárok orvosai is) ugyanis nagyon hamar megfigyelték, hogy nagy magasságban a ritkább levegő és az alacsonyabb nyomás miatt megváltozik a vér oxigénszintje – ennek következtében pedig az emberek ítélőképessége megváltozik. Ezért aztán a légiközlekedésben az a szabály, hogy a repülőgépeken minimum olyan nyomást kell létrehozni, mintha egy 3000 méter magas hegyen lennénk. Még akkor is, ha a repülő elérte a normális utazómagasságát, ami általában 11 000 méter magasan van. 
 

(Ez a Jumbo egy méretes lukkal az oldalában gond nélkül leszállt, az utasok videóztak közben.) 
 
A kinti 11 000 méteren uralkodó, és a repülőgép belsejében uralkodó 3000 méteres magasságnak megfelelő nyomás közötti különbség valóban kilőhet apróbb tárgyakat. Ez azonban meglehetősen ritka, a fizikusok szerint nagyban függ a lyuk méretétől, a tárgy (vagy személy) tömegétől, és attól, hogy milyen közel van a lyukhoz. Az Aloha Airlines egyik légiutaskísérőjének nem volt szerencséje: a 243-as járat borítása menet közben „lerobbant”, ő pedig nem volt az ülésében bekötve. A többi utas kisebb-nagyobb sérülésekkel megúszta a balesetet. Emlékeim szerint Clarabelle Lansing az egyetlen áldozata az ilyen típusú baleseteknek, noha már 80 éve repülnek olyan magasságon repülőgépek, ahol nyomás alatt tartják az utaskabint. Az első ilyen repülőgép a német Junkers Ju49 volt, ami 1931-ben repült először. (Update: A Helios Airways 522-es járata azért zuhant le, mert a pilóták nem kapcsolták be az automatikus nyomásszabályozást, Köszönet a kiegészítésért a Fékszárny Blognak, ahol a Southwest balesetéről részletes beszámolót olvashattok.)
 
Ezért jó, ha repülés közben becsatolva tartjuk a biztonsági övet, ahogy arra a kabin személyzete mindig fel is hívja a figyelmet. Azt is elmondják, hogy ha hirtelen csökken a kabinnyomás, és megjelennek az oxigénmaszkok, először mindig a sajátunkat tegyük fel, és csak utána segítsünk utastársainknak. Elsősorban azért van erre szükség, mert az oxigénhiányos állapot elhomályosíthatja a tudatunkat, és akkor már magunkon sem tudunk segíteni. A hypoxiának nevezett állapot először csak látásromlást, a gondolkodás lassulását okozza, de a szükséges nyomás és oxigén nélkül fejfájás, hányinger, hányás is jöhet. Ezek meglehetősen ritkán fordulnak elő, de a vadászpilóták és az űrhajósok ruhája nyomástartó. Ilyen ruhában azonban felettébb kényelmetlen lenne utasszállító gépre szállni, és nekünk sem szükséges.
 

(A Southwest egy másik járata két éve szintén elvesztett egy darabot. Az utasok itt se estek pánikba, hanem maszkkal az arcukon videóra vették az eseményt.)
 
És van még egy állapot, ami a nyomásváltozás miatt következik be, ezt elég sokan és elég sokszor tapasztaljuk – többek között én is. Barotraumának hívják, amikor a testünkben lévő gázok az emelkedéskor kitágulnak a csökkenő nyomás miatt, süllyedéskor viszont csökken a térfogatuk a növekvő nyomás hatására. Ilyenkor szoktunk a középfülben fájdalmat érezni, illetve egyesek foga szokott megfájdulni, ha a fogorvos rossz munkát végzett, és a tömés alá levegő szorult.
 
Általában ez a fogfájás a legrosszabb, ami történhet velünk egy repülés során. Akinek nem okoz gondot a repülőgép belsejében változó légnyomás érdemes kipróbálni egy pofonegyszerű kísérletet: egy félliteres, üres, műanyag vizespalackot zárjunk le jó alaposan utazómagasságon, majd földetérés után nézzük meg, milyen alakja lett. Ha kellően alaposak voltunk, akkor a földfelszíni légnyomás összenyomja a palackot. És még valami: a repülés ideje alatt mindig érdemes becsatolni a biztonsági övet!
 
(Köszönet Lukinak a közreműködésért.)
 

3 komment

Címkék: repülés kényszerhelyzet

A bejegyzés trackback címe:

https://gulliverutazik.blog.hu/api/trackback/id/tr262803437

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fékszárny Blog · http://fekszarny.blog.hu 2011.04.07. 11:45:52

Jó a poszt. Az Airport sorozatban emlékeim szerint az utastérből sikoltozva kiszippantott utasokon lehetett a legjobban hüledezni:)
Persze azért a veszély valós. Hasonló anyagfáradás okozta az 50-es években a De Havilland Comet két példányának a pusztulását is: a robbanásszerű dekompresszió miatt utazómagasságon felrobbantak. A nyomásvesztés miatt bekövetkező hypoxiára pedig talán a Helios Airways 522-es járatának 2005-ös katasztrófája a legjobb példa: a pilóták is eszméletüket vesztették, az egyetlen éberen maradó légi-utaskísérő pedig nem tudta vezetni a gépet. 121-en haltak meg.
A Southwestről én is írtam: fekszarny.blog.hu/2011/04/03/lyukas_zseb_vagy_lyukas_repulogep

Gulliver 2011.04.07. 11:56:39

Köszönöm a kiegészítést, ez valahogy elkerülte a figyelmemet. Kiegészítettem a postot. :)
süti beállítások módosítása