HTML

Linkblog

Gulliver utazik

Öt kontinensen vezettem autót, buszt, nyergesvontatót, mozdonyt, villamost, hajót, repülőt és osztályt. Most blogot írok ezekről. És keresek egy dizájnert, aki készít ide egy szép felületet.

Gulliver a Facebookon

Partnerünk

Sztrájkolnak a Malév pilótái

2011.03.21. 08:53 Gulliver

Szerdán sztrájkba lépnek a Malév pilótái és légiutaskísérői. 

A munkabeszüntetés 23-án 10 és 12 óra között lesz, ebben az időben alig indulnak Malév járatok Ferihegyről. A pilótákat képviselő Hunalpa és a légiutaskísérőket tömörítő Hunacca szakszervezet közös közleménye is kitér arra, hogy az időpontot szándékosan forgalommentes időszakra tették, mivel akciójukkal a tulajdonos magyar állam, illetve a közvélemény figyelmét szeretnék felhívni.
 
Álláspontjuk szerint mivel nincs kollektív szerződés a Malévnál, ezért a jelenlegi helyzet rendezetlen, tarthatatlan és egyúttal törvénysértő is. A szakszervezetek szociális érdekeket is figyelembe vevő munka- és pihenőidő szabályzatot, és a szezonális foglalkoztatás szabályainak kollektív szerződésben való rögzítését követelik. Az érdekképviseletek szerint elfogadhatatlan, hogy tavaly még az uniós szabályok által előírtnál több volt a pihenőidejük, most azonban a légitársaság vezetése ragaszkodik a minimális pihenőidőhöz. Ez a szakszervezet álláspontja szerint már veszélyzeteti a légiközlekedés biztonságát. 
 
A munkáltató szerint azonban a szakszervezetek álláspontja elszállt a realitásoktól: több pihenőidőt és kevesebb munkaidőt követelnek, noha az átlagos magyar munkavállalókhoz képest sokkal többet keresnek és sokkal kevesebbet dolgoznak. A Malév közleménye szerint a pilóták átlagosan bruttó 2,6 millió forintos havi fizetéssel rendelkeznek, és az új adójogszabályok következtében több százezer forinttal többet visznek haza, mint tavaly, ezért is irracionális a 20 százalékos béremelés követelése.
 
A pilóták munkaidején máshol is vitatkoznak. A német pilóták szakszervezete, a Cockpit azonban nem a légitársaságokkal viaskodik ebben a témában, szerintük ugyanis maga az európai szabályozás rossz. Állításuk szerint az EASA (az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség) szabálya, mely szerint nappal 14, éjszaka 12 órát vezethetnek a pilóták, nagyon veszélyes. (Abból Magyarországon is vita van, hogy mikortól számít nappalinak, illetve éjszakainak a repülés.) A Cockpit ezzel kapcsolatban a tárgalásokon rendszeresen felveti, hogy a NASA egyik kutatása szerint a pilóták 70 százaléka már legalább egyszer véletlenül elaludt vezetés közben. Sőt, nemrég a SAS egyik rövidtávú járatán aludt el a pilóta, ráadásul pont akkor, amikor az első tiszt épp a mosdóban volt.
 
Másik fontos érvük a Colgan Air 2009 február 12-i balesete: az 50 ember életét követelő szerencsétlenség oka a nem megfelelő képzés, valamint a pilóták "fáradtság miatti korlátozott döntésképessége" volt. A légitársaságok ugyanakkor azt mondják: a gazdasági válság közepette nem engedhetik meg maguknak, hogy több pihenőidőt adjanak, mert ez veszélyeztetné a gazdaságos működést, és munkahelyek megszűnéséhez vezetne.
 

 
 
 

2 komment

Címkék: repülés malév

A bejegyzés trackback címe:

https://gulliverutazik.blog.hu/api/trackback/id/tr532757916

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

McLaurin 2011.03.21. 17:37:32

A 20%-os emeléskövetelés tényleg soknak tűnik ilyenkor bár ha valakiktől tőlük nem sajnálom. A pihenőidőben viszont teljesen igazuk van sőt sokkal többet kellene nekik adni, szerintem senki sem ülne szívesen egy fáradt, álmos pilóta mögé. Ők is emberek nekik sem élmény hajnali 2 vagy 3-kor kelni ha úgy adódik és nagyon sok múlik rajtuk.

Gulliver 2011.03.21. 23:19:10

A pilótáktól én se sajnálom a fizetésüket, bár piszok jó munkájuk van. :) A szakszervezetek helyében viszont nem kardoskodnék a béremelésért, de a pihenőidő szabályozása komoly kérdés. A legtöbb légitársaság betartja az EASA szabályait (+az ország munkaügyi törvényeit), és a legtöbb légügyi szakszervezet támadja ugyanezeket a szabályokat. Talán a Hunalpa is jobban tenné, ha nem a menedzsmentet, hanem a szabályt támadná ebben az ügyben - szerintem még a kormány is támogatná őket ebben.
süti beállítások módosítása