Szerdán sztrájkba lépnek a Malév pilótái és légiutaskísérői.
A munkabeszüntetés 23-án 10 és 12 óra között lesz, ebben az időben alig indulnak Malév járatok Ferihegyről. A pilótákat képviselő Hunalpa és a légiutaskísérőket tömörítő Hunacca szakszervezet közös közleménye is kitér arra, hogy az időpontot szándékosan forgalommentes időszakra tették, mivel akciójukkal a tulajdonos magyar állam, illetve a közvélemény figyelmét szeretnék felhívni.
Álláspontjuk szerint mivel nincs kollektív szerződés a Malévnál, ezért a jelenlegi helyzet rendezetlen, tarthatatlan és egyúttal törvénysértő is. A szakszervezetek szociális érdekeket is figyelembe vevő munka- és pihenőidő szabályzatot, és a szezonális foglalkoztatás szabályainak kollektív szerződésben való rögzítését követelik. Az érdekképviseletek szerint elfogadhatatlan, hogy tavaly még az uniós szabályok által előírtnál több volt a pihenőidejük, most azonban a légitársaság vezetése ragaszkodik a minimális pihenőidőhöz. Ez a szakszervezet álláspontja szerint már veszélyzeteti a légiközlekedés biztonságát.
A munkáltató szerint azonban a szakszervezetek álláspontja elszállt a realitásoktól: több pihenőidőt és kevesebb munkaidőt követelnek, noha az átlagos magyar munkavállalókhoz képest sokkal többet keresnek és sokkal kevesebbet dolgoznak. A Malév közleménye szerint a pilóták átlagosan bruttó 2,6 millió forintos havi fizetéssel rendelkeznek, és az új adójogszabályok következtében több százezer forinttal többet visznek haza, mint tavaly, ezért is irracionális a 20 százalékos béremelés követelése.
A pilóták munkaidején máshol is vitatkoznak. A német pilóták szakszervezete, a Cockpit azonban nem a légitársaságokkal viaskodik ebben a témában, szerintük ugyanis maga az európai szabályozás rossz. Állításuk szerint az EASA (az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség) szabálya, mely szerint nappal 14, éjszaka 12 órát vezethetnek a pilóták, nagyon veszélyes. (Abból Magyarországon is vita van, hogy mikortól számít nappalinak, illetve éjszakainak a repülés.) A Cockpit ezzel kapcsolatban a tárgalásokon rendszeresen felveti, hogy a NASA egyik kutatása szerint a pilóták 70 százaléka már legalább egyszer véletlenül elaludt vezetés közben. Sőt, nemrég a SAS egyik rövidtávú járatán aludt el a pilóta, ráadásul pont akkor, amikor az első tiszt épp a mosdóban volt.
Másik fontos érvük a Colgan Air 2009 február 12-i balesete: az 50 ember életét követelő szerencsétlenség oka a nem megfelelő képzés, valamint a pilóták "fáradtság miatti korlátozott döntésképessége" volt. A légitársaságok ugyanakkor azt mondják: a gazdasági válság közepette nem engedhetik meg maguknak, hogy több pihenőidőt adjanak, mert ez veszélyeztetné a gazdaságos működést, és munkahelyek megszűnéséhez vezetne.