HTML

Linkblog

Gulliver utazik

Öt kontinensen vezettem autót, buszt, nyergesvontatót, mozdonyt, villamost, hajót, repülőt és osztályt. Most blogot írok ezekről. És keresek egy dizájnert, aki készít ide egy szép felületet.

Gulliver a Facebookon

Partnerünk

Amikor Chuck Norris vezeti a repülőt

2011.03.10. 08:00 Gulliver

Néha kétségbeejtő műszaki hibákkal néznek szembe a pilóták, például amikor menet közben beragad valamelyik futómű.
 
 
Több ezer repülés közül történik nagy ritkán egy-egy ilyen baleset, de még ilyenkor sincs veszve minden. Összeszedtem néhány videót, ahol a pilóták hidegvére mentette meg az utasok életét.
 
Elsőként lássuk a JetBlue 292-es járatát. Itt még mindhárom futómű megvan, csak épp a legelső elfordult 90 fokot, és úgy maradt.
 

 
A gép Burbankből érkezett Los Angelesbe. A személyzet már rögtön a felszállás után észrevette, hogy nem tudták behúzni az orrfutót. Először átrepültek a Long Beach-i repülőtér fölött, mivel a JetBlue légitársaságnak ott van bázisa. Az irányítótoronyból távcsővel nézték a futóművet, így sikerült megtudni, hogy az orrfutó a menetirányra keresztben áll.
 
A kapitány azonban itt nem szállt le, előbb két órán át körözött, hogy fogyjon az üzemanyag, és utána a Los Angeles-i reptéren szállt le – azért ott, mert hosszabb a kifutópálya, és jobbak a mentés feltételei is. Mind a 140 utas épségben szállt ki a gépből. 
 
Ferihegyen a kettes pálya 3707 méter hosszú, ez elég biztonságossá teszi. A Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóság tűzoltóautói az ehhez hasonló esetek előtt tűzoltóhabbal fedik a pálya egy részét, hogy ne kapjon lángra a földön sodródó repülőgép. Ettől ugyan megnő a megálláshoz szükséges út, de a pálya hossza ezt lehetővé teszi - ennek is köszönhető, hogy Ferihegyen az elmúlt években ugyan szálltak le futóműhibás repülők, de egyiknek sem lett komoly baja.
 
Aztán nézzük a British Airways Manchester-Knock járatát. A 70 személyes gépen 66 zarándok utazott Írországba 1997 augusztus 3-án. Felszállás után a kapitány észrevette, hogy „valami nem stimmel” a bal főfutóval. Három órán át körözött a város fölött, mire el tudtak veszíteni annyi üzemanyagot, hogy megpróbálkozhattak a kényszerleszállással. Az angol hidegvér megmutatkozott az utaskabinban: a légiutas-kísérők körözés közben narancslevet és szendvicset kínáltak az utasoknak.
 

 
A hivatalos vizsgálat szerint a pilóták ügyességének köszönhető, hogy a gépet sokáig vízszintesen tudták tartani a folyamatos lassítás mellett, és a szárny már egészen kis sebességgel ért földet. Egy pacemakerrel élő férfit megfigyelésre kórházba vittek, másik két utast pedig apró vágott sebeket szerzett, amiket a helyszínen elláttak a mentők.
 
Csizkektől kaptam az alábbi videót, ahol már egyetlen futómű sem szerepel:
 

 
Ez a repülőgép egy Beechcraft King Air, és a felvételen jól látszik, hogy a pilóta leállította a motorokat és rögzítette a légcsavarokat is, végül pedig kihasználta a földfelszíni felhajtóerőt (ground effect angolul, a magyar fordításban nem vagyok biztos), és a pálya közepén tarotta a gépet egészen megállásig.
 

Tisztelet minden pilótának, aki nem veszíti el hidegvérét, és alkalmazni is tudja, amit az elméleti képzéseken megtanult.

Szólj hozzá!

Címkék: repülés

A bejegyzés trackback címe:

https://gulliverutazik.blog.hu/api/trackback/id/tr992726729

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása