Néha kétségbeejtő műszaki hibákkal néznek szembe a pilóták, például amikor menet közben beragad valamelyik futómű.

Több ezer repülés közül történik nagy ritkán egy-egy ilyen baleset, de még ilyenkor sincs veszve minden. Összeszedtem néhány videót, ahol a pilóták hidegvére mentette meg az utasok életét.
Elsőként lássuk a JetBlue 292-es járatát. Itt még mindhárom futómű megvan, csak épp a legelső elfordult 90 fokot, és úgy maradt.
A gép Burbankből érkezett Los Angelesbe. A személyzet már rögtön a felszállás után észrevette, hogy nem tudták behúzni az orrfutót. Először átrepültek a Long Beach-i repülőtér fölött, mivel a JetBlue légitársaságnak ott van bázisa. Az irányítótoronyból távcsővel nézték a futóművet, így sikerült megtudni, hogy az orrfutó a menetirányra keresztben áll.
A kapitány azonban itt nem szállt le, előbb két órán át körözött, hogy fogyjon az üzemanyag, és utána a Los Angeles-i reptéren szállt le – azért ott, mert hosszabb a kifutópálya, és jobbak a mentés feltételei is. Mind a 140 utas épségben szállt ki a gépből.
Ferihegyen a kettes pálya 3707 méter hosszú, ez elég biztonságossá teszi. A Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóság tűzoltóautói az ehhez hasonló esetek előtt tűzoltóhabbal fedik a pálya egy részét, hogy ne kapjon lángra a földön sodródó repülőgép. Ettől ugyan megnő a megálláshoz szükséges út, de a pálya hossza ezt lehetővé teszi - ennek is köszönhető, hogy Ferihegyen az elmúlt években ugyan szálltak le futóműhibás repülők, de egyiknek sem lett komoly baja.
Aztán nézzük a British Airways Manchester-Knock járatát. A 70 személyes gépen 66 zarándok utazott Írországba 1997 augusztus 3-án. Felszállás után a kapitány észrevette, hogy „valami nem stimmel” a bal főfutóval. Három órán át körözött a város fölött, mire el tudtak veszíteni annyi üzemanyagot, hogy megpróbálkozhattak a kényszerleszállással. Az angol hidegvér megmutatkozott az utaskabinban: a légiutas-kísérők körözés közben narancslevet és szendvicset kínáltak az utasoknak.
A hivatalos vizsgálat szerint a pilóták ügyességének köszönhető, hogy a gépet sokáig vízszintesen tudták tartani a folyamatos lassítás mellett, és a szárny már egészen kis sebességgel ért földet. Egy pacemakerrel élő férfit megfigyelésre kórházba vittek, másik két utast pedig apró vágott sebeket szerzett, amiket a helyszínen elláttak a mentők.
Csizkektől kaptam az alábbi videót, ahol már egyetlen futómű sem szerepel:
Ez a repülőgép egy Beechcraft King Air, és a felvételen jól látszik, hogy a pilóta leállította a motorokat és rögzítette a légcsavarokat is, végül pedig kihasználta a földfelszíni felhajtóerőt (ground effect angolul, a magyar fordításban nem vagyok biztos), és a pálya közepén tarotta a gépet egészen megállásig.
Tisztelet minden pilótának, aki nem veszíti el hidegvérét, és alkalmazni is tudja, amit az elméleti képzéseken megtanult.