HTML

Linkblog

Gulliver utazik

Öt kontinensen vezettem autót, buszt, nyergesvontatót, mozdonyt, villamost, hajót, repülőt és osztályt. Most blogot írok ezekről. És keresek egy dizájnert, aki készít ide egy szép felületet.

Gulliver a Facebookon

Partnerünk

Mit keres Szijjártó a Wizz Airben?

2013.10.16. 09:30 Gulliver

Ahova Szijjártó utazik, oda repül a Wizz Air is.

Ami a Malévnak nem sikerült, az összejött a Wizz Air vezetésének: a magyar kormánnyal együttműködve bővíti a hálózatát. Indul a járat Bakuba, Dubajba, Mumbaiba, Szijjártó Péter legnagyobb gazdasági sikereinek helyszínére.

wizz.jpg

Eleinte a légitársaság kifejezetten rossz viszonyban volt az Orbán-kabinettel, a Fidesz kommunikációjában rendre megjelent a „Mit keres Oszkó Péter a Wizz Airben?” kérdés. A nagy harag után azonban mindkét oldalon rájöttek: a légiközlekedés nem él meg a kormányzat hatékony külgazdasági stratégiája nélkül, és a külgazdaság sem lesz sikeres egy budapesti légitársaság nélkül. Nem atomfizika ez, a Malév kimúlása ellen is ez volt az egyik legfontosabb ellenérv: ha nincs repülőjárat, akkor nincs befektetés, nincsenek közös vállalatok, nincs semmi.

Szijjártó Péter is nagyon jól tudja ezt, mióta kormányzati megmondógépből külgazdasági államtitkárrá lépett elő. A fiatalember végigturnézta fél Ázsiát, új üzleti lehetőségek után kutatva. A Wizz pedig keleti járatokat nyitott Budapestről: Kijevbe, Isztambulba, Tel-Avivba, és még néhány célállomásra.

De ezen túl is látványosan felpörögtek az események: kiderült, hogy Azerbajdzsán ugyan nem demokratikus, de nagyon gazdag és elszigetelt ország, pénze egy részét pedig szívesen költené arra, hogy az elszigetelődése oldódjon. Ezen felbátorodva belendült a focifrizurás államtitkár is: április 7-én aláírták a magyar-azeri légügyi egyezményt, négy napra rá pedig a Wizz Air bejelentette a bakui járat megnyitását, a sajtótájékoztatón jelen volt Szijjártó Péter is.

A járatból a Wizz évi 30 000 utast remél, ami elég ambiciózusnak tűnik, elvégre a heti két járatot összesen 37 440 utas tudja igénybe venni évente, ha az utolsó ülést is eladják a járatra. (A Wizz 180 férőhelyes Airbus A320 típusú repülőgépeket használ.) Ez pedig nem lesz könnyű, a légitársaságnak éppen a környező országokból jövő konkurenciával kell megküzdenie: bakui járatot indított a cseh CSA és az osztrák Austrian Airlines is, így az osztrák, cseh, szlovák utasokról a légitársaság szinte teljesen lemondhat. A járat megtöltésében azonban segíthet a Szijjártó-féle külgazdasági program, aminek keretében Bakuban magyar kereskedőházat nyitottak. Ez az intézmény 40 hazai kis- és középvállalkozónak segít azeri üzletek megszerzésében. Tegyük hozzá, a hazai vállalkozók sosem jutnának el Azerbajdzsánba, ha nem lenne közvetlen repülőjárat a két ország között, így a Wizz üzleti terve és Magyarország külgazdasági stratégiája szerencsésen kiegészíti egymást.

Ma pedig újabb bátor húzás eredményét láthatjuk: a Wizz Indiába indít járatot. Na nem pontosan így, de a külgazdasági államtitkár ezt nyilatkozta. Mumbaiba ugyanis a Wizz nem tud elrepülni, az A320-as repülőgépeknek ez túl messze van. Ezért a járat dubaji leszállással fog közlekedni. Sőt, legyünk még pontosabbak: a Wizz Air október 27-én dubaji járatot fog indítani, onnan kell továbbküzdenie magát a magyar légitársaságnak. Pedig már Dubaj is messze van: egy ilyen hosszú útra annyi üzemanyagot kell vinni, hogy már csak 140 utast engedhetnek a fedélzetre, a gép különben túllépné a maximális felszállósúlyát. (Tapasztalatom és a statisztikák szerint ezen az útvonalon elég jó töltöttséggel mennek a járatok. Jelenleg egyedül a Qatar repül a térségből Budapestre, szinte folyamatosan tele.)

A kormányfő egyelőre nem ezzel a járattal utazott Indiába, hanem a cseh Travel Service-től bérelt egy gépet az utazáshoz. A fedélzeten viszont nem csak a kormányzat emberei utaznak: népes üzletembercsapat is velük utazik, akik a kormányzati segítségnek köszönhetően valószínűleg tudnak is majd üzletet kötni. (Hozzáteszem, az üzletemberek nem a kormány pénzén utaznak, kifizetik az utazásuk költségét, ahogy az ilyenkor lenni szokott.)

A Wizz nem csak az indiai járattal vesz nagy levegőt: Dubajban az al-Maktoum repülőteret fogja használni. Ez a légikikötő már egy éve üzemel ugyan, de eddig csak teherjáratokat szolgált ki. Október 27-én nyit az utasok számára, és még aznap pedig leszáll az első két Wizz-járat is. Egy nappal a budapesti és kijevi járat után pedig megérkezik Bukarestből és Szófiából érkező gép is.

A magyar külgazdaságnak jót tesz, ha a vállalkozók sikerrel járnak, és ez biztosíthatja a Wizz indiai járatának sikerét is. Jelenleg ugyanis a magyar-indiai kapcsolatok elég szerények: 2002-ben még mindössze 102 millió dollár volt a teljes külkereskedelem, ez 2012-re már 642 millió dollárra bővült, de ez két ország között még nagyon kevésnek számít. A Magyarországon élő indiai kolónia pedig a nagykövetség adatai szerint nagyjából 300-350 főre tehető, ebből 80 diák. Magyarországon 17 indiai tulajdonú cég működik, ők körülbelül 4000 főt foglalkoztatnak.

Ezek egyelőre kicsi számok, de a kormányzat határozottan nyitni akar kelet felé, a feltörekvő, egyre gazdagabb ázsiai országok felé. És ugyanerre törekszik a Wizz is, Nyugat-Európában a fapadosok, az EasyJet és a Ryanair ádáz harcot vív az utasokért, a hagyományos légitársaságok pedig a fennmaradásért. Így logikus lépésnek tűnik, hogy inkább Ázsia felé nyisson a lila légicég. A nagy távolságok, és a más költségszerkezet miatt a Wizz már meg is tette az első tétova lépéseket az interkontinentális légitársasággá válás felé: a cégnek eddig 45 darab A320-as repülőgépe van, és megrendelt további 112-t. De ezek egy részét időközben A321-200-as típusokra konvertálja, legalábbis Váradi József vezérigazgató ezt nyilatkozta. Ő pedig óvatos ember, csak azt mondja ki, amiről már előtte legalább ötször meggyőződött, hogy pénz is lesz belőle.

Címkék: wizz

A bejegyzés trackback címe:

https://gulliverutazik.blog.hu/api/trackback/id/tr145572921
Nincsenek hozzászólások.