HTML

Linkblog

Gulliver utazik

Öt kontinensen vezettem autót, buszt, nyergesvontatót, mozdonyt, villamost, hajót, repülőt és osztályt. Most blogot írok ezekről. És keresek egy dizájnert, aki készít ide egy szép felületet.

Gulliver a Facebookon

Partnerünk

Száz repülőjáratot már töröltek a vulkáni hamu miatt

2011.05.24. 03:20 Gulliver

Az izlandi Grimsvötn vulkán kitörése miatt ismét nagy mennyiségű vulkáni hamu került a levegőbe. Eleinte Grönland felé szállt a hamufelhő, de a széljárás megfordulása miatt kedd kora hajnalban elérte Skócia légterét.
 
(A hamu elhelyezkedése az alacsony légtérben a brit meteorológiai szolgálat rajzán) 
 
Jelenleg a British Airways, a Eastern Air, a KLM, és a Logan Air törölte a Skóciába induló, vagy onnan felszálló járatait. A brit meteorológiai szolgálat előrejelzése szerint kedd estére a hamufelhő eléri Svédország déli részét, és betakarja a Brit-szigetek, Dánia, és Dél-Norvégia egy részét, valamint Hollandia partvonalát. Az előrejelzések alapján a földfelszín közelében lesz nagyobb a hamu koncentrációja, így ezeken a területeken várhatóan a nagy magasságon repülő átmenő forgalmat nem kell korlátozni, ugyanakkor a repülőterek forgalma valószínűleg leáll.
 
A tavaly áprilisi, szinte egész Európát beterítő hamufelhő néhány napra megbénította a kontinens légiközlekedését. Időközben néhány légitársaság erősen lobbizott azért, hogy gépei a hamuban is repülhessenek – álláspontjuk szerint az alacsonyabb koncentrációjú légtömegekben bizonyos esetekben biztonságos a közlekedés. Mivel ezt mérésekkel is alá tudták támasztani, és véleményük megegyezett több hatósági szakemberével is, így az idén már nincs akkora pánikhangulat, mint tavaly volt.
 
Az idén a hatóságoknak már nem kell felvállalniuk a légterek lezárását. Ha a légtérben csak kis koncentrációban található vulkáni hamu, a légitársaságok gépei szabadon repülhetnek. A szakértők álláspontja szerint az alacsony (legfeljebb 2000 mikrogramm köbméterenként) koncentrációjú hamu nem jelent közvetlen veszélyt a repülésre, de a repülőgépek alaposabb karbantartást és ellenőrzést igényelnek. Közepes (2000-4000 mikrogramm) és nagy (4000 mikrogramm fölötti) koncentráció esetén az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség ajánlása szerint két eset lehetséges: 
 
1, a légitársaságok repülőgépei berepülhetnek a hamufelhőbe, ha bizonyítani tudják, hogy ki tudják küszöbölni az ezzel járó veszélyt.
 
2, saját felelősségre korlátozás nélkül berepülhetnek a hamufelhőbe.
 
A két változat közül az illetékes nemzeti légügyi hatóságok szabadon választhatnak.
 
Mivel megszűnt a tavalyi szigorú szabályozás, ami a kis magasságon üzemelő propelleres gépek kivételével gyakorlatilag megtiltott minden utasszállító repülést, idén sokkal rugalmasabban lehet reagálni a hamufelhő sűrűsége és mozgása miatti helyzetre.
 

Azt azonban nagy valószínűséggel ki lehet jelenteni, hogy Magyarországot szinte teljesen elkerüli majd a probléma. A Kárpát-medencéig várhatóan nem ér el a felhő, és a Budapestről New Yorkba induló járatokat sem akadályozza majd. Azonban a Nagy Britannia és Skandinávia felé lehetnek járattörlések, ezért az érintett utasoknak érdemes rákérdezni a légitársaságnál, hogy elindul-e a gépük. 

1 komment

Címkék: repülés hamu grimsvötn

A bejegyzés trackback címe:

https://gulliverutazik.blog.hu/api/trackback/id/tr82927787

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gulliver 2011.05.24. 09:51:10

Update: az Easyjet is törölte azokat a ma délelőtti járatokat, amelyek érintik Aberdeen, Edinburgh, Glasgow és Iverness reptereit.