HTML

Linkblog

Gulliver utazik

Öt kontinensen vezettem autót, buszt, nyergesvontatót, mozdonyt, villamost, hajót, repülőt és osztályt. Most blogot írok ezekről. És keresek egy dizájnert, aki készít ide egy szép felületet.

Gulliver a Facebookon

Partnerünk

Segítség! Mind meghalunk! - az oxigénmaszkok titka

2011.05.10. 09:38 Gulliver

Május elején egy Malév-gépen csökkent a légnyomás, és kiestek az oxigénmaszkok a tartójukból. A magyar sajtó egy része életveszélyes balesetként tálalta az eseményt, pedig csak annyi történt, hogy megijedtek az utasok. Nézzük meg, hogy működnek az oxigénmaszkok, és miért volt felesleges pánikolni a Malév szentpétervári járatán.
 
(Használt oxigénmaszk Dél-Koreából)
 
A legtöbb légiutas sosem kényszerül az oxigénmaszkok használatára, így a hirtelen a csomagtartóból kieső sárga maszkok általában riadalmat keltenek. Felszállás előtt ugyan vagy a légiutaskísérők vagy egy videó bemutatja ezek használatát, de a tapasztalat azt mutatja, hogy a maszkok megjelenése csak a kivételesen rutinos utasokat nem ijeszti meg.
 

A maszkok alapesetben az utasok feje fölött, egy zárt dobozban vannak, és arra várnak, hogy az utaskabinban a nyomás hirtelen olyan alacsony legyen, mintha egy 3000 méter magas hegyen lennénk. A kabinban normális esetben ennél nagyobb a nyomás, hiszen az alacsony nyomás, illetve az oxigénhiány hányást, hányingert, szédülést, fejfájást, valamint eszméletvesztést okozhat. (Erről az állapotról bővebben ebben a posztban olvashattok: http://gulliverutazik.blog.hu/2011/04/06/mi_tortenik_ha_kiszakad_a_repulo)

Ha azonban a nyomás ennél kisebbre csökken, a dobozok fedelei automatikusan kinyílnak, és az orrunk elé esnek a maszkok. A Malév Boeingjein a pilóta is kioldhatja a fedeleket, ha úgy ítéli meg, hogy az utasoknak szüksége lehet rá. De egy erősebb rázkódás, vagy egy keményebb landolás után is kieshetnek a maszkok.
 
A Malév gépein 3 ülés van egymás mellett, de – mint a legtöbb utasszállító repülőgépen – eggyel több maszk van a dobozban. Erre azért van szükség, mert ha valamelyik utas ölében kisgyerek utazik, esetleg a folyosón légiutaskísérő tartózkodik (például azért, hogy segítsen a maszkok felvételében), akkor nekik is szükségük lehet egy maszkra.
 
Ha a maszkok kiestek, egyet azonnal fel kell venni, és utána segíteni másoknak, ha szükség van rá. Nem a gyerekre/mellettünk utazó nagymamára kell hamarabb feladni, mert ha mi elájulunk az oxigénhiány miatt, akkor már nem tudunk segíteni senkinek.
 
A maszkot egy erőteljes mozdulattal kell magunkhoz húzni. A dobozban van az oxigéngenerátor, ami különböző vegyi anyagok reakciójából termel oxigént számunkra. Ez a generátor azonban csak akkor indul be, ha ezzel az erőteljes rántással kihúztuk a biztosítószeget a generátorból. Ezzel a rántással indul be a vaspor és a nátrium-klorát (NaClO3) reakciója, ami számunkra életmentő oxigént biztosítja. Ez a reakció magas hőmérsékleten, körülbelül 250 Celsius-fokon zajlik, ezért a generátor működés közben nagyon felmelegszik - komoly égési sérülést szerezhetnek azok, akik ilyenkor benyúlnak a tartódobozokba. A nátrium-klorát pedig, miután leadta az oxigént, közönséges konyhasóvá alakul át.
 

(A Malév biztonsági filmje a Boeing 737-es típuson) 

 
Fontos tudni, hogy a generátorok 10-15 percig tudnak oxigént fejleszteni – ha jól emlékszem, a Malév gépein 12 perc a limit. Ennyi idő alatt a pilóták olyan alacsonyra tudnak ereszkedni a repülőgéppel, hogy már nincs szükség a mesterséges oxigénre. Sőt, Európán belül ennyi idő alatt általában el lehet jutni valamelyik fogadóképes reptér közelébe is. Ami még meglepő lehet: a nátrium-klorát és a vas reakciója nemcsak oxigént fejleszt, hanem égettszagot is áraszt magából. Ettől nem kell megijedni, a rendszer így működik, ez ilyen esetben normálisnak számít.
 
A maszkon általában van egy zsák, ezek a nyomástól függően telítődhetnek oxigénnel. Ha azonban ez az átlátszó műanyag zsák nem fúvódik fel, az még nem jelenti azt, hogy nem működik. Tessék nyugodtan mélyeket lélegezni, a rántás után jön belőle az oxigén. A kifújt levegő a zsákba jut, és ott elkeveredik a friss oxigénnel.
 
Egyetlen helyzet van, amikor a rántás ellenére nem jön a csövön semmi: ha a kabinban tűz ütött ki. Ilyen esetben ugyanis a plusz oxigén csak táplálná a tüzet. Ezekre a ritka esetekre is van azonban megoldás: a pilótafülkében egy másik rendszer üzemel, így a pilóták akkor is kapnak oxigént, ha valami ég a fedélzeten. Cserébe az ő maszkjuk befedi az egész arcot (mint egy gázálarc), abból pedig az oxigén nem tud megszökni.
 

A Malév-gépen utazók közül többen is azt állították: nem működtek a maszkok. Ez nagyon valószínűtlen, mivel ezeket elég sűrűn ellenőrzik, működésképtelen maszkokkal a repülőgép nem kapott volna engedélyt arra, hogy felszálljanak vele. Sokkal valószínűbb, hogy az utasok ebben az esetben is azt várták, hogy a zsákok majd felfúvódnak, és csak úgy süvít belőle a friss levegő. Pedig ahhoz kell az a rántás, és az is, hogy utána nyugodtan szívjuk be a levegőt. Tudom, hogy pánikhelyzetben ezt nehéz átgondolni, de a túlélésre mindig akkor van a legnagyobb esélyünk, ha nyugodtak maradunk. 

4 komment

Címkék: repülés malév kényszerhelyzet

A bejegyzés trackback címe:

https://gulliverutazik.blog.hu/api/trackback/id/tr202892022

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

LouiS 2011.05.10. 09:53:23

Bár még személyesen - szerencsére - nem éltem át hasonló szituációt, nagy valószínűséggel is fokozza a pánikot, hogy a legtöbb repülős katasztrófafilmben van egy snitt, ahol kivágódik az oxigénmaszk. Ez már tudat alatt is okozhatja a halálfélelmet.

Gulliver 2011.05.10. 11:07:04

@LouiS: Még én sem. Néhány légitársaság tart tréningeket azoknak, akik félnek a repüléstől, vagy épp ellenkezőleg: érdeklődnek iránta.
A legtöbb ilyen esemény után a sztyuvik azt mondják, a legnehezebb dolog az utasok megnyugtatása, akik az új helyzettel - teljesen természetes módon - nem tudnak mit kezdeni. Remélem, néhány embernek segít ez a cikk, hogy ne féljen ezektől a szituációktól.

Jancsa Jani · http://burger.blog.hu 2011.05.13. 17:40:21

én nem féltem idáig sem (persze ez valoszinuleg csak elesben derulne ki igazan), mindenesetre hasznos volt elolvasni, mert sem a rántást, sem a korulmenyeket (hőtermeles, égett szag) nem tudtam

Levente Szádeczky 2013.06.10. 18:15:39

Üdv! Azt szeretném kérdezni,hogy megkaphatnám a dél koreai oxigénmaszkot. Levente!