HTML

Linkblog

Gulliver utazik

Öt kontinensen vezettem autót, buszt, nyergesvontatót, mozdonyt, villamost, hajót, repülőt és osztályt. Most blogot írok ezekről. És keresek egy dizájnert, aki készít ide egy szép felületet.

Gulliver a Facebookon

Partnerünk

Miről nevezik el a repterek pályáit?

2011.05.08. 08:08 Gulliver

Míg a reptereket városokról vagy híres egyéniségekről szokták elnevezni, addig a fel- és leszálláshoz használt pályákat a Föld északi mágneses pólus alapján nevezik el.
 
 
A merevszárnyú repülőgépeknek az a legjobb, ha fel- és leszállás közben szembe fúj a szél. Egyrészt sokkal biztonságosabb, másrészt a szembeszél segít abban, hogy míg a légijármű látszólagos (a levegőhöz mért) sebessége nagy, addig a földfelszínhez mért valóságos sebessége alacsonyabb legyen – így rövidebb út elegendő a fel- és leszálláshoz.
 
Ezért a pályákat ezért úgy tervezik, hogy a repülőgépek az uralkodó széljárással szemben tudjanak indulni és érkezni. Ferihegyen általában nyugat-északnyugati irányból, vagyis nagyjából Hűvösvölgy felől fúj a szél, ezért a Liszt Ferenc reptéren is ezzel párhuzamosak a pályák.
 
Vannak olyan repterek, ahol a szél nem ennyire kiszámítható, ezeken a reptereken általában több, egymást keresztező irányú pálya van. Ilyen például a zürichi, ahol mindhárom pálya különböző irányú, így egy háromszöget alkotnak.
 
(A Zürich-Kloten reptér pályái) 
 
A közlekedés biztonsága, és az elnevezések egyértelműsége érdekében ezeket a pályákat az irányuk alapján nevezik el, attól függően, hogy a Föld mágneses pólusaihoz képest milyen irányúak. A ferihegyi betoncsíkok iránya jelenleg körülbelül 310 fok, illetve a másik irányba 130 fok. A nevük pedig a a legözelebbi kerek szám osztva tízzel, vagyis 13-as, illetve 31-es pálya - és ez jó ideig így is marad, a kerekítés miatt a kisebb eltérések nem számítanak az lenevezésben. Ha a szél északnyugatról fúj, akkor a repülőgépek Vecsés felől, vagyis a 310 fokos irányban szállnak le és föl. Néha viszont kelet-délkelet irányából fúj a szél, ilyenkor a repülőgépek a belváros felől közelítik meg a repteret. Ettől függően a repülők vagy a 13-as, vagy a 31-es pályán szállnak le. Mivel Ferihegyen két pálya van, ezért az egyiket jobb (Right), a másikat pedig bal (Left) pályának hívják, ahogy azt a Nemzetközi Polgári Légiközlekedési Szövetség előírja a reptereken. Így a pályák teljes neve 13R-31L az egyes pálya esetén, a kettes pálya pedig 13L-31R. A légiforgalmi irányítók azonban nem a teljes nevet használják, hanem az épp aktuális széliránynak megfelelőt: 13L, 13R, 31L vagy 31R, így minden pilóta számra egyértelmű, hogy melyik irányból, és melyik pályára kell leszállniuk.
 
A reptéri pályák nem futópályák vagy kifutópályák, ezeket a szavakat a légiközlekedésben nem szokták használni. Futópálya ugyanis a sportcsarnokokban van, míg kifutó az állatkertben és a divatbemutatón szokott lenni. A hétköznapi nyelvben viszont a "pálya" nem egyértelműen a repterek pályáit jelenti, ebből szokott lenni egy kis kavarodás. A Gulliver az általa legtöbbször hallott szaknyelvi változatot, a pályát használja - az olvasók visszajelzései alapján számukra egyértelmű a jelentés.
 
Nagyobb reptereken, ahol több pálya épült, nemcsak bal és jobb, hanem középső (center) pálya is van. Ahol pedig háromnál is több van, ott az egyértelműség miatt különbözőek a számok is. Például A Dallas-Forth Worth-i reptéren öt párhuzamos pálya van, 17L, 17C, 17R, és 18L meg 18R. A különböző számozás ellenére mindegyik pálya 175.4 fokos irányba néz. (Ezen kívül van még két másik pálya is, azok a 13-31 irányba néznek.)
 
(A Dallas-Forth Worth reptér térképe, vastag fekete csík jelzi a pályákat)
 

Mivel a Föld mágneses pólusa folyamatosan vándorol, ezért a pályák irányát rendszeresen kalibrálni kell. Ezeket kisebb kalibráló repülőgépekkel szokták elvégezni, melynek fedélzetén nagypontosságú helymeghatározó eszközök vannak, amelyek földi társaikkal együttműködve meg tudják határozni a pályák valóságos irányát. Ha a földfelszín, illetve a mágneses pólus vándorlása miatt a pályák iránya annyira elmozdul, hogy a pályairány már közelebb van egy másik kerek számhoz, akkor át kell nevezni a pályát, de a kisebb eltéréseket is jelezni kell a pilóták számára, hogy műszereikkel pontosan irányban tudják tartani a repülőket. A pályák átnevezését azonban kerülni szokták, mert ilyenkor az új elnevezéseket át kell írni az összes térképen. De hála az égnek nem is gyakori, az átnevezés inkább elméletben létezik. 

114 komment

Címkék: repülés

A bejegyzés trackback címe:

https://gulliverutazik.blog.hu/api/trackback/id/tr652882656

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gabor2424 2011.05.08. 17:42:56

@Gulliver:
Amennyire tudom a futópálya szakmailag abszolút helyes elnevezés.
Elméletileg a biztonság a legfontosabb Ferihegyen, gyakorlatilag inkább azt mondanám, hogy a környezetvédelmi szempontok (értsd zaj) a legfontosabbak. Hiszen 13-as irány esetén a 13R a preferált irány. Az indulási eljárásokra is érdemes egy pillantást vetni, szerinted Budapest mely kerületeit kerülik el? Csak nem az I, II, és XII? :) Véletlen a leggazdagabb kerületek felett nem nagyon van repülés. :)

flamer 2011.05.08. 17:44:05

@Gulliver: Ha már pontosság, akkor Budapest Liszt Ferenc a neve, nem pedig Liszt Ferenc, nem?

Gulliver 2011.05.08. 18:03:15

@gabor2424: Rengeteg vitám volt ezzel kapcsolatban korábban, és a pálya lett a befutó. Most már maradok ennél, még akkor is, ha lehet rajta vitatkozni/poénkodni. :)
Egyébként nem véletlen, némi lobbizás után szabállyá nemesedett, hogy a budai hegyvidéket el kell kerülni. Az indoklás szerint azért, mert ott magasabban vannak a lakóépületek, ezért az ott lakók jobban ki vannak téve a légijárművek zajának.
Hétvégén a 13L is tiltott zajvédelmi okokból, de a gyakorlatban a repbiztonság felülírja ezt a szabályt.

@golyos: :DDD

@the_lonewolf: Ha már átnevezés, akkor a Rubiknak jobban örültem volna. Nekem is a Ferihegy tetszik leginkább, de mivel most ez a neve, ezért ezt is használom. Viszont a Liszt Ferenc reptér Ferihegyen van, így a ferihegyi reptér is helyes megnevezés, csak így nem tulajdonnévként, hanem jelzős szerkezetként. :)

@flamer: Ha már szőrszálakat akarsz hasogatni: Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér a teljes neve, de az arculati kézikönyv még a logotípiát is előírja.

almamag92 2011.05.08. 18:10:06

Valaki segítsen: jól értelmezem, hogy a pályák irányát meghatározó szögeket a déli pólus irányától mérik, óramutató járásával megegyező irányban?

Kár, hogy Liszt Ferenc neve kisstílű politikai vitafórumok témája lett Lisztferihegy átnevezésével kapcsolatban. Amúgy magyarságáról elég egyértelműen fogalmaz a wikipédia:
hu.wikipedia.org/wiki/Liszt_Ferenc

gabor2424 2011.05.08. 18:18:44

@Gulliver:
Egyszerű elnevezése a ferihegyi futópályáknak:
1-es pálya (régi) valamint (rettentő kreatív módon) 2-es pálya (az új).
+ha jól tudom az irányítás az eddigi Ferihegy Tower-ről, Budapest Tower-re változott. Ott nem erőltették az LF-et. Pedig Ferihegyet sem könnyű egy külföldinek kimondani.

gabor2424 2011.05.08. 18:21:47

@almamag92:
Az északi pólusra gondolsz akkor igen. :) A mágneses észak a 360 fok (avagy a 0). (azaz: 90 fok kelet, 270 nyugat stb.)

almamag92 2011.05.08. 18:38:47

@gabor2424: OK, megvan (www.origo.hu/tudomany/20110111-magneses-sarkok-repuloterek-ujra-kell-szamozni-a-tampai-repter-kifutopalyait.html). Kissé megzavart még, hogy a matematikában a szög az óramutató járásával ellentétes irányban növekszik és "kelet" felé néz a 0 fok... (így É a 90 fok, NY a 180 etc.)

clivis 2011.05.08. 19:01:59

@the_lonewolf: OFF: Azért ezt a "semmi kapcsolata nem volt" mondatot gondold át még egyszer, esetleg olvass utána kicsit, mielőtt hü... oppardon: marhaságokat irkálsz :)
Mondjuk, ha már átnevezés, Bartóknak én is jobban örültem volna, meg róla külföldön is tudják, hogy magyar volt. Lisztről meg, úgy tűnik, itthon se. Sajnos idén nem Bartók-jubileum van...

pöcsköszörű · http://sunt.blog.hu 2011.05.08. 19:08:01

Kdves blogger!

Akivel én eddig beszéltem a repülős szakik közül, mind futópályának mondta. Ha jól értem, egyedül Te nyelvújítasz itt ezzel a pályával, ugye?

Goompah 2011.05.08. 19:10:58

Az átnevezés logiokáját, értelmét nem látom. A pilóták még mindig iránytű alapján repülnek? Eddig úgy tudtam, hogy már nem.

Cryin'Clown 2011.05.08. 19:13:24

A helyes elnevezés: futópálya!
Minden más elnevezés helytelen!

-egy tornyos-

Gulliver 2011.05.08. 19:28:37

@pöcsköszörű: Nem nyelvújítok, csak közöltem, hogy a kollégákkal folytatott, szóhasználatot illető viták után én ezt a kifejezést fogom használni. De eddig még mindenki megértette, függetlenül attól, hogy épp melyik kifejezést használtuk. Ez a vita kábé olyan, mint az előtereseket marshallernek hívni, vagy forgalmi tisztnek, vagy épp kiskockásnak. Mindenki tudja, hogy kikről van szó, csak mindenkinek más áll a szájára.

@Cryin'Clown: Ha már ilyen határozottan igazságot osztasz, akkor írd meg, hogy a "tornyos" mit takar? Hanyadik emeletre képzeljelek el?

ubu1 2011.05.08. 19:30:01

Én is úgy tudom, hogy "futópálya", az angol szakirodalomban is "runway"-t szoktam látni.

ubu1 2011.05.08. 19:39:44

Ja, kérném a posztolót, hogy a józan ész győzelmét elősegítve írja már át az LF-es mondatot. Ferihegy volt, van és lesz a neve egy jó darabig még akkor is, ha néhány idióta nagyon erőlködik. A szakmában legalábbis biztosan.

mimindannyian · http://wmiki.blog.hu/ 2011.05.08. 19:47:52

De miért a mágneses pólushoz viszonyított irányból származtatják? Történelmi hagyomány? Képtelenek átállni valami stabil navigációs rendszerre?

Cryin'Clown 2011.05.08. 20:00:18

@Gulliver: Képzelj arra az emeletre ahol a gépek a futópályára történő le és felszállás előtt megkapják a szükséges clearence-ket (néha tőlem, néha mástól).

14/2000 kövim rendelet tisztába teheti a dolgot, ha az én emeletemnél is feljebb szeretnél menni.

www.complex.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0000014.KOV

keresgélj benne a "futópálya" szóra, "kifútót" és "kifutópályát" egyet sem fogsz találni benne, a "pálya" szó önmagában itt ott előfordul
----

itt van még egy link, ebben a pilóták irányítók közt elhangzó rádiforgalmazásokra találsz példákat, a párbeszédekből itt is kiderül, ahol angolul runway van, ott magyarul futópálya

vacchun.hu/docs/vatsimfoniav2.pdf

ubu1 2011.05.08. 20:01:49

@mimindannyian: A repülőgépeken lévő hagyományos navigációs műszerek a Föld mágnesessége alapján működnek. A földrajzi (elvi) pólusok szerinti navigáció csak GPS segítségével mehetne, attól viszont a pontatlanság és a megbízhatatlanság miatt (legalábbis ekként állítják be) eléggé ódzkodnak. De nyilván a hagyományok is közrejátszanak, hiszen a lábhoz és a csomóhoz is eléggé ragaszkodnak, miközben már a NASA is hivatalosan csak metrikus mértékegységekkel dolgozik.
Csak az utóbbi években kezdett el a GPS valamiféle biztonsági rendszerként szerepet kapni a repülésben - egyelőre tudtommal nem hivatalosan.

Cryin'Clown 2011.05.08. 20:01:51

*kifutó, nem kifútó sry

Cryin'Clown 2011.05.08. 20:03:32

*futópálya, nem fútópálya, my bad

Cryin'Clown 2011.05.08. 20:04:45

utóbbit el sem írtam, ops

butus, a Magyar Köztársaság állampolgára 2011.05.08. 20:08:30

@Gulliver: nekem egyértelmű "egy tornyos" kiléte, pedig semmi közöm a repüléshez. Légi irányító!

Walter Melone (törölt) 2011.05.08. 20:26:24

@ubu1:

"a pontatlanság és a megbízhatatlanság miatt (legalábbis ekként állítják be) eléggé ódzkodnak."

amíg nem garantálja a GPS hálózat üzemeltetője a 24h rendelkezésre állást, addig nem is lesz elsődleges navigációs eszköz a polgári repülésben.

JohnHenry 2011.05.08. 20:36:18

biztos hülye kérdés, de honnan tudja a pilóta, hogy merre van x futópálya? kiterít egy térképet a műszerfalra?

igen, 110 százalékosan laikus vagyok :-D

doominogame · http://www.doominogame.com 2011.05.08. 20:37:43

@ubu1: ez egy baromság, ha szakmabeli vagy, akkor azért, ha nem, meg azért. Tanulj:

a repülőgépeket már régen nem úgy vezetik, hogy az iránytűt bámulja a pilóta, ezt csak a filmeken nevelkedett szűkagyúak hiszik. Az elsődleges tájékozódás úgynevezett irányadó állomások alapján történik. Ezek stabilan a földön telepített rádióadók, ezek jeleit veszik a gépek, s a műszereik tudják, hogy merről jött a jel. Ilyenekkel van tele európa pl. Ugyanez az állomás egy függőleges sugárnyalábot is sugároz, és ha egy gép az IRA (irányadó) felé repül, előbb-utóbb átrepül felette, katonai repülésben azt mondták, hogy becsörög a TIRA, KIRA, mert egy audió hang volt hallható, amikor ez megtörtént. Távoli, vagy Közeli Irányadó Állomás.
Manapság már ezeket a gép számítógépe kezeli, de az elv ugyanaz.

Uebermensch 2011.05.08. 20:39:16

@ubu1: Nem csak a szakirodalomban runway, hanem lent a betonon is. Ahol a taxipálya keresztezi vagy eléri a futópályát, azt mindenütt az Active Runway Ahead jelzi.

doominogame · http://www.doominogame.com 2011.05.08. 20:40:26

@JohnHenry:
fentebb a válasz. Természetesen a pilóta választja ki, hogy melyik irányadó jelét vegye a gép. És egy műszer mutatója jelzi a helyes irányt. Meg a robotpilóta is arra megy.

freemind93 2011.05.08. 20:41:19

nekem nem a lisztferihegy-palya vonalon lenne kerdesem, hanem azzal kapcsolatban, hogy "A merevszárnyú repülőgépeknek az a legjobb, ha fel- és leszállás közben szembe fúj a szél."

A merevszarnyu kitetel a helikoptereket zarja ki az egyenletbol? Csak mert nekem eszembe jutott, hogy sikloernovel, ejtoernyovel, sarkannyal is szellel szembe kell leszalni. Ezek merevszarnyunak szamitanak?

lavor 2011.05.08. 20:45:48

huszonév alatt még értelmes pilótától csak pályát hallottam, kifutót meg egyebeket csak a kocsmában, amatőröknek hajózva emlegetik - ill. ha a tornyos magyarul erőltet valamit, arra ugyanazzal a szóval válaszolnak, mert profik. Ha közeledünk a reptérhez, a pk azt kérdezi a másodpilótától, "melyik pálya lesz" és nem egyebet. Egyébként meg mindegy minek hívja a külvilág...

lavor 2011.05.08. 20:51:46

@www.doominogame.com: Már régen nem is így... a gps már elég régen az elsődleges nav. stb, földi irányadóra csak elvétve repülnek. Általában ötbetűs fantázianevű gps-koordinátákra repülnek, az óceán fölött meg csak egyszerűen a koordinátákat használják, mert ott nincsenek fix útvonalak. Gps-re már megközelítések is vannak, és nagyon nagyon pontos a rendszer.

Gulliver 2011.05.08. 21:02:25

@Cryin'Clown: Engem meg oda képzelj, ahol azt mondják: a pálya felülete 100 százalékban nedves, a fékhatás 28-as. Én ott tanultam. :) De ismétlem: a különböző szavak ugyanazt jelentik, ízlés kérdése, hogy ki melyiket használja.
@butus: Szerintem erről kérdezz meg egy szakértőt, hogy ő légiirányítónak, vagy légiforgalmi irányítónak tartja magát. Esetleg irányítónak. De a ferihegyi toronyban még sokan dolgoznak, nem csak azok, akikre te gondolsz.
@Uebermensch: Lehet, hogy te a futópályát használod, én viszont még soha az életben nem hallottam a "taxipálya" kifejezést. De azt hiszem a gurulóútra gondolsz, javíts ki, ha tévedek.
@freemind93: Igen, bár a kitétellel arra gondoltam, hogy nekik már aligha van szükségük hosszú pályára, a legtöbbjüknek elég egy jó nagy négyzet. :)

flimo13 2011.05.08. 21:14:04

@Gulliver: szerintem kössünk kompromisszumot, legyen Liszt Ferihegy.

Cryin'Clown 2011.05.08. 21:14:54

a földre telepített irányadók ás egyéb berendezések leginkább a megközelítés és leszállás folyamán használatosak (manapság), illetve időjárás miatti várakoztatás során, pl TPS ferihegy tekintetében az approach részéről

vannak olyan repterek ahol az érkező forgalom már nem NDB és nem ILS megközelítés szerint száll le, hanem gps alapon, pl az úgynevezett GNSS eljárásokat lekövetve, ezek waypointokból állnak és nagyon nagyon pontosak

európában van olyan reptér ahol ez az elsődleges eljárás leszállás tekintetében!

a mai világban a nagygépes forgalom már nem vor radiálokat hangolgat és nem irányadókról irányadókra röpülget

és a végén halkan jegyzem meg, a kisgépes vfr repülésben szerintem a GPStől csak elkurvul a hintóhajtó, ha valakiben van egy csöppnyi igényesség az megtanul térkép alapján repülni látás után és nem egy géptől függeni, de ez már abszolút nem is idevág

Gulliver 2011.05.08. 21:15:54

@flimo13: Deal. :) Nemrég azt hallottam, hogy van Lisztferiegy és Lisztferikettő. :)

gabor2424 2011.05.08. 21:19:21

@JohnHenry:
(laikusként elnézést a pontatlanságokért) :) (aki akar kijavít)
Hát a navigáció a repülés legrégebbi problémája. És igen kisgépes repülésnél előfordulhat, hogy kiteríti a térképet a műszerfalra. Nagygépesnél sincsen nagyon másképp. Csak földrajzi jellegzetességek helyett, különböző navigációs műszerek szerint repül.
Pl. NDB: esetén ismered egy fix földrajzi ponttól való irányod. (azaz: két ndb-vel meghatározhatod a pozíciódat).
DME-vel a távolságot a ponttól.
VOR navigációval: a ponttól 360 fokban mennek a jelek, és a pont valamely radiálján repülsz.
Inerciális navigáció: a gép elmozdulását figyeli, és annak alapján számolja a pozíciót.
GPS: nem kell magyarázni.
A modern navigációs berendezések, ezeket mind veszik, és pontosítják a gép helyzetét.
Leszállás:
Legegyszerűbb, az irányító ad a gépnek (mágneses) irányokat, aztán a gép látással (értsd látja a pályát) leszáll (bár szinte mindegyik megközelítésnek ez a vége).
ILS: a gép térbeli helyzetét mutatja az ideálishoz képest. (azaz a siklópályától és pályairánytól merre van a gép)
Különböző fénytechnikák VASI/PAPI/stb.
Meg persze NDB/VOR/tudom is én még mi szerint lehet megközelítést végezni...

sterimar 2011.05.08. 21:21:19

@the_lonewolf: "Csak sajnálatosnak tartom, hogy egy olyan emberről kellett a repülőterünket elnevezni, aki még magyarul sem tudott, "

Ez azért így nem teljesen igaz.

flimo13 2011.05.08. 21:30:46

@clivis: hát szerintem meg nem zeneszerzőkről kellett volna elnevezni. Lett volna olyan nagyságunk is, akinek köze van a repüléshez, és hát idehaza a tudósok megbecsülése amúgy is a béke segge alatt van, legalábbis a közterek elnevezésénél.

Kármán Tódorra gondolok. Van róla elnevezve kráter a Holdon és a Marson, a világűr határát Kármán-vonalnak hívják, a californiai John Wayne reptér közelében van a von Karman Avenue, külföldön több intézetet, díjat is elneveztek róla. Sokan egyszerűen csak a "szuperszónikus repülés atyjának" nevezik. És idehaza mi van róla elnevezve? Egy darab kollégium.

De hát a magyar gazdaságot majd a költők és zenészek fogják fellendíteni.

butus, a Magyar Köztársaság állampolgára 2011.05.08. 21:39:58

@Gulliver: nem kell nagyképűnek lenni, nem lehet mindenki olyan okos mint Te. (és szakmabeli sem)
Mellékesen engem nem érdekel hány féle munkakör van a toronyban, és az sem, hogy Ti hogyan hívjátok a légi irányítót, mert nekem "légi irányító" és kész. Ugyanúgy a repülőtér Ferihegy.
Vagy a Te blogodhoz kizárólag szakmabeliek szólhatnak hozzá?
Akkor elnézést kérek, de máskor írd ki.

szita szita péntek 2011.05.08. 21:42:24

@butus: Nem tisztem megvédeni Gullivert, de szerintem semmi nagyképű, kioktató nem volt a postjában. Én ezen tuti nem sértődnék meg.

butus, a Magyar Köztársaság állampolgára 2011.05.08. 21:45:54

@szita szita péntek: és ez mi?
"@butus: Szerintem erről kérdezz meg egy szakértőt, hogy ő légiirányítónak, vagy légiforgalmi irányítónak tartja magát. Esetleg irányítónak. De a ferihegyi toronyban még sokan dolgoznak, nem csak azok, akikre te gondolsz."

Gulliver 2011.05.08. 21:48:03

@butus: természetesen minden olvasónak és kommentezőnek örülök. Sajnálom, ha Cryin'Clown-nal folytatott beszélgetésbe belecsöppenve kívülállónak érezted magad, ez néha előfordul. De kérdezni mindnképpen érdemes, ez a poszt is azért született, mert @speed az Ártatlan kényszerleszállás Ferihegyen című poszt után nagyon kedvesen megkérdezte, hogy mi a különbség a pálya neve és iránya között.

fchris82 2011.05.08. 21:48:30

Először is, számomra érdekes volt a cikk, ezeket nem tudtam.

Másodszor pedig, szintén érdekességként szolgált almamag92 wikipédia linkje, nem tudtam, hogy Liszt hovatartozásán ekkora vita volt vagy éppen van. Az ilyen nemzeti "vakcsoportokról" mindig az a kérdés jut eszembe, hogy nem tök mindegy? :) Most lesz attól bárki több, ha magyar volt, ha nem? Ő kevesebb lesz, ha német? Számít ez? Főleg attól lesz bárki több, hogy "ő IS" magyar vagy sem? Az ember azt hinné, hogy ezt a vakcsoportosdit ovi után az értelmesebbje kinövi, de a tapasztalat mégis az, hogy egyáltalán nem.
Persze a reptér elnevezés tekintetében már lehet értelme a kérdésnek, mert úgy nyilván mindjárt relevánsabb ezt boncolgatni. És ezzel máris cáfolom magam, mert más aspektusban itt fel se merült, úgyhogy én megyek is aludni :D

A cikkhez még: Tényleg érdekes volt ezt megtudni. Ez GPS - iránytű - földi állomások vita még érdekelne, hogy akkor most hogy is van?

Donor 2011.05.08. 21:49:43

Ebben inkább az a ciki, hogy évek óta dolgozok a repülőtéren, de soha eszembe nem jutott hogy mi alapján nevezik el a pályákat.

Megjegyzem csak a nyelvtannácikat izgatja, hogy minek nevezzük a pályát.
Általában röviden csak pályának nevezzük, de a felszálló/leszállópálya, kifutó, kifutópálya emlegetése sem okoz fennakadást, viszont futópályának még senki nem nevezte Ferihegyen :)
(egyébként ez a terület földrajzi neve, szóval Liszt Ferenc mellet bátran használhatjátok továbbra is)

butus, a Magyar Köztársaság állampolgára 2011.05.08. 21:59:28

@Gulliver: erre a beírásomra a válaszod kioktatónak éreztem, holott biztos értetted, hogy mire gondoltam laikusan, még ha nem is a legpontosabb szak szavakkal írtam le.
"@Gulliver: nekem egyértelmű "egy tornyos" kiléte, pedig semmi közöm a repüléshez. Légi irányító!"
Amennyiben én értelmeztem rosszul a válaszodat, akkor elnézést kérek.

Donor 2011.05.08. 22:04:14

@Gulliver: A tornyos határozottan az üvegkalitkában dolgozó irányítót jelöli....aki ott dolgozik ezt azért tudja :)))
És aki ott dolgozik az tudja hogy az irányítónak vagy a DAM-nak mindig igaza van :)))

Donor 2011.05.08. 22:05:30

@mimindannyian: azért mert az iránytű mindig működik, akkor is amikor a többi navigáció már nem.

Gulliver 2011.05.08. 22:09:10

@butus: Nem akartam kioktató lenni. Csak meglepett, hogy belefolysz egy olyan vitába, amiben még a szakemberek között is vita van néha, és gyorsan állást foglalsz. Ráadásul úgy, hogy azzal még inkább kívülállónak tűnsz. Én - a blog gazdájaként - igyekszem minden engem érintő kommentre válaszolni, de amihez nem értek, abba nem szólok bele. Például a navigációval kapcsolatos ügyekben a többiek olyanokról vitáznak, amiről nekem még sokat kell tanulnom. Így inkább csak csendben olvasom a vitájukat, igyekszem tanulni tőlük, és adandó alkalommal majd megkérdezem a nálam okosabbakat.

Donor 2011.05.08. 22:12:42

@ubu1: Azért vannak földi irányadók amire navigálnak a repülők elég régóta, de a mágneses iránytű is ott van minden fedélzeten.

A GPS pedig mindig is csak kiegészítő navigációs eszköz lesz a polgári repülésben, mivel annak folyamatos működése nem garantált. Az amcsik bármikor lekapcsolhatják, tehát nem elég megbízható.

Ted Striker 2011.05.08. 22:14:04

@Donor: inklináció, deklináció és társai

Az a baj hogy itt egy félművelt (volt repteres) osztja az észt, amikor meg egy aktív profi (érts légiforgalmi irányító) pontosít akkor az ki van oktatva

gabor2424 2011.05.08. 22:17:28

@fchris82:
[Reklám ON] Előző hozzászólásomban írtam pár szót. :) [Reklám OFF]

Donor 2011.05.08. 22:18:24

@freemind93: ez inkább csak egy költői kép volt, mert a helikopterrel és szerintem minden kormányozható repülő alkalmatossággal széllel szemben szeretnek indul.

Martian (törölt) 2011.05.08. 22:19:08

@flimo13: akár Kármán Tódor vagy akár Endresz György jó lett volna névadónak...

Anyádlóháton 2011.05.08. 22:21:19

@Cryin'Clown: "a földre telepített irányadók ás egyéb berendezések leginkább a megközelítés és leszállás folyamán használatosak (manapság), illetve időjárás miatti várakoztatás során, pl TPS ferihegy tekintetében az approach részéről"

Ez azért így nem egészen igaz. A VOR és a VOR/DME rádió navigációs pontok még ma is a légi közlekedés alfája és omegája. Bár kétségtelen, hogy vannak új rendszerek is, hiszen haladni kell a korral.
A másik, hogy bizony a finálon még sokan beállítják az ILS frekit, mert a vízszintes és függőleges pálcika sok mindent elárul és nagyon hasznos mankó a finom landoláshoz.
@Gulliver: Jó az írás, köszi. Van még a repülés világában sok misztikum, ragadj ki egy párat és írj. Láthatod sokan elolvassuk, még akkor is, ha ismétlés a tudás atyja! :-)

butus, a Magyar Köztársaság állampolgára 2011.05.08. 22:22:03

@Gulliver: bár már írtam, hogy laikus vagyok, de az állásfoglalásom, ahogy utólag látom "HELYES" volt. Most, hogy pontosan légiforgalmi irányító, vagy légi irányító az teljesen mindegy, mindenki tudja kiről van szó!
No, de szótfogadó leszek, és ígérem, hogy máskor nem ütöm az orromat a "nagyok" dolgába, ezt a blogot elfelejtem, ugyanis ahol nem látnak szivesen, én oda nem megyek.

Gulliver 2011.05.08. 22:26:59

@Donor: Ha a toronyban dolgozók a tornyosok, akkor a kabinban dolgozók a kabinosok? :) És mi van akkor, ha a tornyos meg a DAM nem ért egyet? Az olyan, mint amikor a kidönthetetlen oszlop és a megállíthatatlan ágyúgolyó találkozik? :)

Gulliver 2011.05.08. 22:29:15

@butus: Ha mindegy, hogy légiforgalmi, légi, vagy irányító, akkor az is mindegy, hogy ki, futó, vagy pálya. Mindenki mondja valahogy, ezen kár vitatkozni, hiszen ugyanazt jelenti, ahogy te is írtad. Teljesen igazad van.

gabor2424 2011.05.08. 22:34:35

@Anyádlóháton:
Huhh... ezek szerint van aki nem állítja be az ils frekit?

@Gulliver:
Szakmailag (hivatalosan): Futópálya / Légiforgalmi irányító.
Nem szakmailag: bármi, amit megértenek. :)

Donor 2011.05.08. 22:39:58

@Ted Striker: Törödj bele ez nem az ANS épület, hanem az internet...mindig lesz egy okosabb, ha másnem a helyesírásodba kötnek bele. :D

Gulliver 2011.05.08. 22:42:05

@gabor2424: A jogszabály valóban futópályát ír, de nekem nagyon sokan, nagyon türelmesen azt magyarázták, hogy a futópálya az, ahol emberek futnak. A kollégáim velem a pálya kifejezést szoktatták meg, én ehhez tartom magam. De mindenki másnak is igaza van, ezt nem győzöm elégszer leírni. :)

Donor 2011.05.08. 22:46:03

@Gulliver: Azt nem tudom hogy a DAM és a torony hogy boxolja le egymás között, nekem mind a kettőnek engedelmeskednem kell :)

Cryin'Clown 2011.05.08. 22:52:15

@Anyádlóháton: én LHBP torony és approach viszonylatban beszélek, tehát le-felszállások

VOR approachot rég "láttam"

útvonalrepülésekről nem nyilatkozok, habár gyanítom manapság Mao felett a műszeres képzésen résztvevő tanoncon kivül sokan nem hangolgatnak vor radiálokat

"A másik, hogy bizony a finálon még sokan beállítják az ILS frekit"

huhh ez azért nagy szerencse hogy sokan csinálják :)

INSIDER 2011.05.08. 23:22:44

@Anyádlóháton: "Ez azért így nem egészen igaz. A VOR és a VOR/DME rádió navigációs pontok még ma is a légi közlekedés alfája és omegája."

LOL! Ezen jót röhögtem. Kérdezném, hogy akkor az AIRAC (amit négy hetente frissítenek) mire jó? Intersectionok? Airwayek? Láttál már valaha Enroute térképet? Tudod esetleg, hogy az RVSM légtér mire való? Nem kötözködni szeretnék, csak felnyiti a szemed.

"A másik, hogy bizony a finálon még sokan beállítják az ILS frekit"

Még szerencse, különben nem ILS Approach lenne. Egyébként sem nagyon menne mondjuk egy CAT II ILS freki nélkül, mivel sem LOC sem G/S adat nem állna rendelkezésedre.

INSIDER 2011.05.08. 23:28:31

A poszt egyébként fasza. Írhatnál egyszer az Inklináció-deklináció problematikájáról is. Esetleg a deviációt is beleveheted, úgyis érintve van ebben az anyagban. Hátha érdekel néhány őrültet a téma.

limbekcs 2011.05.08. 23:35:53

bocsánat, egy számtanos fejű kedvéért azért ezt "A ferihegyi betoncsíkok iránya jelenleg 308,5 fok, illetve a másik irányba pedig 132,5 fok" mondat gatyába ráznánk?

(Vagy talán Bolyai János Nemzetközi Lisztferihegynek kellett volna inkább átnevezni? :)

Trog_Air 2011.05.08. 23:53:55

@Gulliver: Akkor engem nem szakmaiak tanitottak a HungaroControlban, amikor kozoltek, hogy "kifutooo? Kifuton a rib*nc maszkal, ez futopalya! Runway! Nem catwalk." ? :(

Trog_Air 2011.05.08. 23:59:38

@Anyádlóháton: Hm, tehat akkor 200'-es felhoalapnal es 200 m-es RVR-nel nem kotelezo ILS-t betekerni, mert sokan ugyse csinaljak? Dejooo! :)

Jetstream 2011.05.09. 00:38:52

@freemind93: "Csak mert nekem eszembe jutott, hogy sikloernovel, ejtoernyovel, sarkannyal is szellel szembe kell leszalni. Ezek merevszarnyunak szamitanak? "

Sőt, a madarak is széllel szembe szállnak le.
Ők vajon merevszárnyúak vagy sem? XD

freemind93 2011.05.09. 00:50:07

@Jetstream: a nap vegere erve megallapithatjuk akkor, hogy a post "merevszarnyu" kitetele a szellel szembeni fel- es leszallassal kapcsolatban nagyjabol irrelevans :)

Dr. Tim Pedersen Dr. (egy L-lel) 2011.05.09. 01:23:27

@Gulliver: "A ferihegyi betoncsíkok iránya jelenleg 308,5 fok, illetve a másik irányba pedig 132,5 fok."
Namost akkor, vagy a tányér görbe, vagy a leves nem egyenes.
És így akár már hívhatjuk kanyarpályának is a betoncsíkokat

algi 2011.05.09. 01:26:55

@Goompah: Nem vagyok szaki, de el nem tudom képzelni: Mi más alapján repülnének, ha nem iránytű alapján?

ubu1 2011.05.09. 01:58:48

Nos, látom, többen lereagálták, amiért burkolt kritikát fogalmaztam meg a GPS mostohagyerekként kezelése mellett. Jogosak az ellenérvek, értem én ezeket. Bár nem vagyok szakmabeli, csak érdeklődő, viszont IT mérnökként talán lehet némi rálátásom a témára.
Mindenesetre azt tudom, hogy volt már olyan baleset a polgári légi közlekedésben, ahol jól jött volna egy GPS. Nem is kellett volna semmi extra, akár egy autós navigációs eszköz is megmenthette volna a gépet.
És tavaly láttam én már olyat beszálláskor, hogy a szélvédőre fel volt rakva GPS az egyik pilótának. Gondolom, nem gyári műszer volt így rögzítve.
Szóval, szerintem nem szabad a repülésben sem lebecsülni a GPS-ben rejlő lehetőségeket. Csak ismerni kell a korlátait, és a szerint kell hozzáállni.

freemailfreemail 2011.05.09. 03:39:55

limbekcs és Tim Pedersen!

A két irány (308,5°,132,5°) mágneses irány! A földön pontról pontra változik a deklináció (mágneses elhajlás) értéke. Ez adja meg a mágneses és a földrajzi észak közötti különbséget. Mo-n az átlagos értéke (2009-es adat) 3°30' kelet.
Ennek köszönhető, hogy nem 180°(mágneses) a két irány különbsége.
Egyébként valaki már fentebb írta, hogy bizonyos időközönként kalibrációs repüléseket hajtanak végre a reptereken. Ezek alkalmával mérik az adott helyekre érvényes aktuális értékeket.

viricsi 2011.05.09. 07:40:30

flimo13: Ő is Kármán Tódor nevét viseli.
Magyar és világhírű.
www.li-2.hu/foto/festes/HA-LIX_Malev_2.jpg

Kozi73 2011.05.09. 08:30:11

A 2-es pálya mellett (13L-31R) annak idején kialakítottak egy 2 km-es, füves "pályát" vészhelyzetre. Annak van konkrét neve?

Gulliver 2011.05.09. 08:51:18

@Kozi73: "Füves kényszerleszálló mező". De azt nem tudom, hogy most mennyire használható, az elmúlt években nem láttam rajta karbantartást. Meg olyan légijárművet sem, amelyik oda akart volna leszállni a beton helyett. :)

drover(fanyul társa) 2011.05.09. 09:05:15

hehe..
A széllel szemben szállnak le.
Véleményem szerint a légiirányítás városnéző túrát szervez a leszálló gépeknek, mert a Hűvösvölgynek farokkal, a város közepén (III. XIII. Zugló, Kőbánya) jönnek 1 percenként, olyan magasságban hogy az apró betüt el lehet olvasni a gép alján. Az a legjobb mikor szombat-vasárnap éjjel vannak ide terelve.
Szerintem attól függ a leszállóirány hogy mikor mennyit balhéznak a reptér környező települései.

Kozi73 2011.05.09. 09:08:38

@Gulliver: Gondolom, hogy nincs érte nagy tülekedés. :-)
De mégis, ha már akkora sz@rban van a pilóta, hogy valamiért azt kéne használnia, nem kellene tudnia, hogy mégis merre áll az a kényszerleszálló pálya?

Building 2011.05.09. 09:28:54

Kifejthetnétek pl. az ortodrom és loxodrom alatti repüléseket is... Hogy bonyolítsuk (vagy egyszerűsítsük?) egy picit még a repülést.

Goompah 2011.05.09. 09:47:33

@algi: Én sem vagyok szaki, de a fentiekben elég sok navigációs módszerről esett szó (most nem a leszállásokra gondolok). Igaz, a legtöbbüknek eddig csak a nevét hallottam/olvastam. :) Az iránytűn azért csodálkoztam, mert azzal nem tudsz helyzetmeghatározást végezni, na meg a mutatott irány földrajzi helyzettől is függ, amit épp nem tudsz iránytűvel megállapítani.

Na de inkább nem is beszélek arról, amihez lövésem sincs.

Ted Striker 2011.05.09. 10:07:21

@limbekcs: @Tim Pedersen: @freemailfreemail:

akkor megismétlem, az AIP-ben (ais.hungarocontrol.hu/)
ez szerepel LHBP futópálya irányainál:

312.5° GEO, illetve 132.5° GEO

Building 2011.05.09. 11:01:17

Ésésésésésés mi történik akkor, ha a pólusok 180 fokkal megfordulnak?
Erre az esetre is fel vannak készülve a szakik?
Avagy van erre egy magyar nóta:
"Kifordítom, befordítom, mégis pólus a pólus!"
Ez lehetne akár a légi irányítók dala is...

Gulliver 2011.05.09. 11:30:26

@Ted Striker: Nálam is ez volt kinyomtatva, de a kollégák meggyőztek a 308-ról. A 310 jó középérték lenne. Eh, visszaírom az eredetit. :)

Dr. Tim Pedersen Dr. (egy L-lel) 2011.05.09. 11:48:27

@Ted Striker: @Gulliver: @freemailfreemail:
"A két irány (308,5°,132,5°) mágneses irány! A földön pontról pontra változik a deklináció (mágneses elhajlás) értéke."
A pályák 3,1 és 3,7 km hosszúak, ekkora távolságon nincs 4 fokos eltérés az deklinációban.
(Egész Mo-n nincs 1 foknál nagyobb eltérés) Egyezzünk meg abban, hogy az a két betoncsík, irányban egyenes (a két irány különbsége 180 fok) és a tavalyi mérés szerint 128,4.. ás 308,4... Az AIP-ben nem ez az egyetlen elírás. Szabad gondolkodni is, nem kell ragaszkodni a hülyességhez, hiába írja az AIP.

Kozi73 2011.05.09. 12:08:57

@Building: Akkor legalább nem kell új táblákat csináltatni, csak meg kell fordítani. :-)

Ted Striker 2011.05.09. 12:32:48

@Tim Pedersen: az AIP azért eléggé az alapja mindennek (direkt a legutóbbi 2011.05.05-től hatályos kiadást néztem) így ha ilyen mértékű elírás jelentkezik azt ildomos jelezni az illetékesek felé...

Dr. Tim Pedersen Dr. (egy L-lel) 2011.05.09. 13:09:58

@Ted Striker: Az AIP szerkesztőinek jelezd és kapsz egy piros pontot. Egy adat hibás: 132,5 fok
ez 128,5 lenne helyesen. Akár még egy 10 km hosszú egyenesnél is a két ellenkező irány, akár földrajzi, akár mágneses iránya között 180 fok a különbség. Ha nem, akkor az nem egyenes, hanem görbe. EZ NEM LEHET VITA TÁRGYA!!! EZ TÉNY!!!

És ezek után megkérjük Gullivert, egy cikkben tegye tisztába a deklináció, inklináció, variáció kifejezéseket mind magyarul, mind angolul. Mi, miért van, mit jelent és hogy változik. És akkor majd nem ír senki olyat, hogy a deklináció miatt van 4 fok különbség a két ellentétes irány között.

Dr. Tim Pedersen Dr. (egy L-lel) 2011.05.09. 13:18:55

@Kozi73: A kényszer leszálló mező a 31R mellett van jobbra. Arra, jó, ha egy gépnek nem jön ki a futója és hasra kell szállnia, akkor ne a betonra tegye, mert az ott nagyon szikrázna és még fel találna gyulladni a gép meg a kiömlő keró. A fűre hasra szállva nincs szikra, kevesebb hő termelődik, talán még hamarabb is megáll, ha fúrja, szántja kicsit a talajt. Komolyabb reptereken ezt úgy oldják meg, hogy habot nyomatnak a pályára és arra száll a gép. A hab szépen szigetel nem gyullad meg semmi. Úgy tudom Bécsben tudnak ilyet, de talán még soha nem alkalmazták ezt a módszert élesben sehol a világon.

Dr. Tim Pedersen Dr. (egy L-lel) 2011.05.09. 13:39:41

A mai gépek több navigációs eszközt használnak egyszerre. Az okos kis computerük folymatosan összeveti a különböző módszerek eredményeit és abból számol egy aktuális poziciót. A legnagyobb pontosságot 2 vagy 3 DME (távolság mérő berendezés, a gép küld egy kérdező jelet a földi állomásnak, az meg válaszol neki, hogy milyen távol van tőle a gép) segítségével háromszögeléssel lehet meghatározni. De a gép folymatosan lehangolja az útjába eső VOR-okat VOR/DME-ket VOR/TAC-okat, veszi a GPS jelét, és minden földi adótól függetlenül használja a saját inerciális navigációs berendezéseit az IRS-t. Ha valamelyikk adat nagyon kilóg a többi közül, akkor azt felismeri, "kikukázza" és nem veszi figyelembe a számításnál. És akkor most csak a közepes hatótávú gépek navigációjáról ejtettünk pár szót. A hosszútvávú gépek még egyebeket is tudnak. Át tudnak repülni az északi sarok fölött stb., de azt ne feszegessük mert ott már más dolgok is bejönnek -mint már az egyik kommentben szó esett- az ortodromáról és loxodromáról. A nagy távolságú navigáció egy kicsit más tészta.

Dr. Tim Pedersen Dr. (egy L-lel) 2011.05.09. 14:29:19

Tim Pedersen 2011.05.09. 11:48:27
mielőtt belekötnek: 1-es pálya 31L-13R hossza 3010 m, 2-es pálya 31R-13L hossza 3707 m.

Fékszárny Blog · http://fekszarny.blog.hu 2011.05.09. 17:29:35

Jó a poszt, érdekes nagyon a téma. Ne törődj azokkal, akik az aktuálpolitikát kérik számon: kit érdekel, hogy hívják most a repülőteret? Úgyis Ferihegynek fogja hívni mindenki. Ugyanez a helyzet az okoskodó fordításokkal: mivel a repülés nyelve az angol, teljesen mindegy, hogy milyen magyar fordítást akarunk ráhúzni, tökéletesen úgysem lehet visszaadni. Gyakorló angoltanárként nekem furcsa fordítás a futópálya, a pálya OK, bár tágabb halmaz, én megvallom a kifutópályát szoktam használni, bár a felszálláshoz inkább a (ne)kifutópálya kellene:)

Gulliver 2011.05.09. 17:39:58

@Fékszárny Blog: Helló Fékszárny, köszi a biztatást! Én is Ferihegynek hívom, de egy írott szövegben szinonímaként megfelel, pláne, hogy ez a hivatalos neve.
Szerintem is a kifutópálya a leginkább egyértelmű megnevezés, de annyit gyepáltak miatta a kollégák, hogy végül ráálltam a pályára. De az meg a kívülállóknak nem egyértelmű, hiszen pálya sokféle lehet.

Dr. Tim Pedersen Dr. (egy L-lel) 2011.05.09. 19:24:53

@Gulliver: ez az elnevezés lényegtelen lehet pálya, futópálya, felszállópálya, leszállópálya, (köztelnöknek leszálópája, felszálópája, smittpája).
Reptéren használd a pályát, azonkívül meg amit megértenek. Én a kifutón kívül bármelyiket elfogadom. (az tényleg az állatkertben és a divatbemutatón van)
Olyan ez mint a BOEING, reptéren a legtöbben bőingeznek, az amerikai viszont bóingozik, így talán az lenne a helyesebb. Viszont a gyáralapító Boeing család Németországból vándorolt ki, a németben meg inkább bőing. Így aztán mindneki eldönti melyik a szimpatikusabb, én személy szerint bóingozok, ha már az amerikai így hívja saját magát.

Cryin'Clown 2011.05.09. 21:06:23

@Fékszárny Blog:

"repülés nyelve az angol, teljesen mindegy, hogy milyen magyar fordítást akarunk ráhúzni"

szerinted

"Gyakorló angoltanárként nekem furcsa fordítás a futópálya"

a hozzád hasonló gyakorló angoltanárok szoktak "szépeket" fordítani a HC berkein belül

Jancsa Jani · http://burger.blog.hu 2011.05.09. 22:12:34

koszi a postot, igy mar kicsit vilagosabb, igy legalabb ha ujra olvasom, vissza tudok terni ide, hogy megnezzem, melyik mi is konkretan :)

Fékszárny Blog · http://fekszarny.blog.hu 2011.05.10. 12:21:06

@Cryin'Clown: Futópályán a futók futnak. A repülőgépek nekifutnak vagy kifutnak. Mi az hogy hozzád hasonló angoltanárok? Szerintem elégedett lehetnél, ha mindenki úgy fordítana mint én. Ne minősíts alap nélkül, hanem kritizálj. Ja, azt nem tudsz konstruktívan? Bocs.

Cryin'Clown 2011.05.10. 15:02:40

@Fékszárny Blog: ne minősítsek alap nélkül?

"én megvallom a kifutópályát szoktam használni"

repülésben nincs kifutópálya, tudjál rá--> minősítve vagy ha így fordítod magyarra

"mivel a repülés nyelve az angol, teljesen mindegy, hogy milyen magyar fordítást akarunk ráhúzni"

írom újra, "szerinted"

"Mi az hogy hozzád hasonló angoltanárok?"

lásd válaszom első része, ilyenek a hozzád hasonlóak

"Szerintem elégedett lehetnél, ha mindenki úgy fordítana mint én."

nem érdekelnek a fordításaid, ebből az egyből vontam le a következtetésemet, mert engem csak ez érintett, konstruktív volt, fogadd el!

Cryin'Clown 2011.05.10. 23:47:11

@Fékszárny Blog:

"mivel a repülés nyelve az angol, teljesen mindegy, hogy milyen magyar fordítást akarunk ráhúzni"

akkor újra.... szerinted

"én megvallom a kifutópályát szoktam használni"

"Szerintem elégedett lehetnél, ha mindenki úgy fordítana mint én. Ne minősíts alap nélkül"

egyéb fordításaid nem érdekelnek, futópálya van, kifutópálya nincs

én ez alapján minősítettelek, legyen konstruktív, fogadd el, építsd be a szótáradba

Gulliver 2011.05.11. 00:08:00

@Cryin'Clown: Azzal nem vitatkoznék, hogy az Igló utcában csak futópálya létezik. De azon kívül van kifutópálya is, mert a kívülállóknak ez jelenti egyértelműen a reptéri betont. Az ott dolgozók meg lusták beszélni, ezért legtöbbször csak annyit mondanak: pálya.
Megértem, hogy egy irányítónak tudni kell döntenie, és amellett kiállnia, de kapun kívül a kompromisszumkészség, és a mások véleményének elfogadása dicséretes erénynek számít. :)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2011.05.12. 18:59:26

"Míg a reptereket városokról vagy híres egyéniségekről szokták elnevezni, addig a fel- és leszálláshoz használt pályákat a Föld északi mágneses pólus alapján nevezik el."

Ezt csak en tartom hulyesegnek? Fokokrol szokas elnevezni, nem polusokrol...
Valahogy nem kerek ez a mondat , nekem igy lenne ertelmes :

"Míg a reptereket városokról vagy híres egyéniségekről szokták elnevezni, addig a fel- és leszálláshoz használt pályákat a Föld északi mágneses pólusa es a palya altal bezart szog alapjan nevezik el."

Gulliver 2011.05.13. 09:53:16

Az elmúlt 4 napban 112 komment született erre a posztra. Volt elnevezési, volt matematikai, és volt már szőrszálhasogató vita is, de te vagy az első, akinek ez a mondat nem tetszett. :)