HTML

Linkblog

Gulliver utazik

Öt kontinensen vezettem autót, buszt, nyergesvontatót, mozdonyt, villamost, hajót, repülőt és osztályt. Most blogot írok ezekről. És keresek egy dizájnert, aki készít ide egy szép felületet.

Gulliver a Facebookon

Partnerünk

A világ leghosszabb utasszállítója

2011.02.14. 08:00 Gulliver

Vasárnap mutatták be a Boeing 747-8 Intercontinental típusát a nagyközönségnek és a dolgozóknak. A másfél emeletes utasszállító talán egy kicsit késve érkezett, de cserébe nagyon jól néz ki, és méltó utódja lehet a legendás 747-nek.

Magyar idő szerint vasárnap este 8 órakor kezdődött a bemutató, ahol a cég vezetői egymás után méltatták az új repülőt – ebből annyit érdemes megjegyezni, hogy mindannyian köszönetet mondtak Joseph Sutternek, a 747-es család „atyjának”. A bácsi, aki annak idején a 747-es tervezőcsapatát vezette, idén márciusban lesz 90 éves, és igazából már csak az emlékeinek él. De a cégvezetés és a dolgozók felállva tapsoltak neki, hiszen ő hozta tető alá ezt a típust, amely nagyban változtatta meg az interkontinentális repülést.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Az első két altípusban még csigalépcső vezetett a felső szintre, de a 747-300 óta már egyenes a feljárat)

Rajta kívül a szónokok mind köszönetet mondtak a gyár dolgozóinak, akik James F. Albaugh vezérigazgató szerint a világ legjobbjai. Magyarországon a cégvezetők nem szokták dicsérni a dolgozókat, de az amerikaiaknak láthatóan jól esett, talán itthon is jó hatása lenne a munkamorálra.

Az elmúlt években úgy tűnt, mintha a Boeing lemaradt volna az Airbus mögött, hiszen az A380-as család már 2005 óta repül, amikor a Boeing elindította a Boeing a 787-es előfutáraként beharangozott 747-8 építését. A 787 egyelőre csúszik, de addig is a 747-8 lesz a világ leghosszabb utasszállítója. (Update: a gép 76,4 méter hosszú)

A „másfélemeletes” kialakítás hasonlít a régi 747-re, vagyis a pilótafülke mögött van még egy pár sor szék, de ahogy a képen is látható, ebben a típusban egy kicsit több sor lesz.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(A 747-est "Az ég királynője" becenévvel illették. A legújabb változat is fenséges.)

A gép 467 utas szállítására alkalmas, a cargováltozata 140 tonna árut tud szállítani, hatótávolsága pedig 15000 kilométer. A GE hajtóműveivel pedig jóval takarékosabb lesz, mint az elődje, és a Boeing szerint a székenként legalacsonyabb fogyasztású repülőgép lesz.

Jelenleg 109 gépre van rendelés, ezek nagy része teherszállító, de máris építenek egy business jetet is az óriásgépből. Először a Korean Air és a Lufthansa interkontinentális járatain találkozhatnak vele a szerencsések (a cargováltozatot először a Budapestre is járó Cargolux, valamint a Nippon Cargo Airlines rendelte meg). Sajnos egyelőre nem valószínű, hogy Ferihegyre járna ez a típus, nekünk egyelőre meg kell elégednünk, az 1970-ban bemutatott 747-essel, ami továbbra is az egyik legszebb repülőgép az égen.

 

36 komment

Címkék: boeing lufthansa cargolux korean 747 8

A bejegyzés trackback címe:

https://gulliverutazik.blog.hu/api/trackback/id/tr562659116

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

YZ 2011.02.14. 09:05:55

"de még mindig nem éri végig az emelet a gép teljes hosszát, ezt csak a 787 tudja majd."

És ezt honnan? :)
A 787 egy szimpla egy szintes, közepes-nagy hatótávolságú szélestörzsű gép lesz...

nabeul 2011.02.14. 09:11:22

A „másfélemeletes” kialakítás hasonlít a régi 747-re, vagyis a pilótafülke mögött van még egy pár sor szék, de ahogy a képen is látható, ebben a típusban egy kicsit több sor lesz, de még mindig nem éri végig az emelet a gép teljes hosszát, ezt csak a 787 tudja majd.

A 787 sima egyszintes gép.

Peetee 2011.02.14. 09:11:42

A cím: A világ leghosszabb repülője!

De mekkora is? Erre nem tér ki a cikk....okos húzás!

nabeul 2011.02.14. 09:12:23

mire beléptem, megelőztek...

mojoking77 2011.02.14. 09:15:24

Catlakozok az elottem szolokhoz.
Reg olvastam ennyire igenytelnul, es rosszul osszedobott fercmunkat.
A 380-as eloszor 2007-ben repult, a 787-es pedig egy effektiv kis gep lesz, nagyjabol az A330 meretevel egyenlo, termeszetesen vegig egyszintes...

Eugéne Tribulet 2011.02.14. 09:18:35

Biztos az A380-ra gondolt a szerző.

"A380-as család már 2005 óta repül", igen, akkor szállt fel először, de két évvel később állt szolgálatba. A kettő között azért van némi különbség.

Ronald 2011.02.14. 09:23:15

.
Gondolom, hogy az Index vezetői is megdicsérték ezt a cikkíró-dolgozót - amikor felavatták ezt az írást.

Gulliver 2011.02.14. 09:35:36

Bocsi mindenkitől, a 787-es valóban egyszintes lesz. Késő este írtam a cikket, ez valahogy becsúszott. Elnézést mindekitől.

Gulliver 2011.02.14. 09:39:40

És íme egy kép a legnagyobb repülők (cargo és utasszllítók is) hosszának összehasonlításáról: en.wikipedia.org/wiki/File:Giant_planes_comparison.svg

Ebből jól látszik, hogy ugyan az An-225 hosszabb, de az teherszállító.

Publius Decius Mus 2011.02.14. 09:40:33

Mennyi is az a leghosszabb?

A 787 egyszintes gép.

A cikk durván össze van csapva.

zolika78 2011.02.14. 09:46:56

Hú, de nagyot nyalt a cikkíró a Boeingnek. Vajon mennyit kapott érte?
A 467 szállítható utassal amúgy igencsak lemarad az A380 mögött. De ez csak egy a sok csúsztatás és hibás adat közül...

Gulliver 2011.02.14. 09:51:52

@zolika78: Utasszámban valóban lemaradhat az A380 mögött, de hosszban nem. A 747-8 76,4 méter, a 380 pedig 73 méter. A férőhely pedig a megrendelő igényeitől függ, így ezt nem volna tisztességes összehasonlítani.

RolyPoly 2011.02.14. 10:06:44

www.metacafe.com/watch/175426/boeing_747_8_interior/ van egy 3D-s anyag is róla, ha minden igaz...:) Elég faja...

Hozzá Szóló 2011.02.14. 10:09:18

@zolika78: Tudod, inkább nyaljon a Boeingnek, az legalább tisztességes repülőgépeket csinál :)
Az A380 megbízhatóságáról szerintem nem kell értekeznünk, megvolt a botrány és már tudjuk, hogy SZAR. Egy szóval elmondva.

serteperte55 (törölt) 2011.02.14. 10:17:19

Jó a cikk, a pontatlanságot leszámítva, A Boeing sokat görcsölt a Dreamlinerrel nyilván ezért nem jutott eszébe már korábban az emelet meghosszabbítása a 747s típuson...

Ted Striker 2011.02.14. 10:19:11

@Hozzá Szóló: Azt azért megjegyezném hogy a törzsbetoldásos 747-8 is olyannyira megbízható gép hogy több mint 3 éves késésben van az egész project s ez a csúszás számítások szerint eddig 1 milliárd USD-ba fáj a Boeingnak - nem tudom a polkorretség jegyében a posztoló miért nem említette meg ezt a nem elhanyagolható infót pedig még a wikipediában is fellelhető...

Gulliver 2011.02.14. 10:26:18

@Ted Striker: A két betoldás lehet, hogy nem a legszerencsésebb megoldás, remélhetőleg nem lesz vele gond. Az írás első bekezdésében írtam, hogy a gép késve érkezett, de alapvetően nem a negatívumokat akartam kiemelni. És sajnos így is maradt pontatlanság az írásban, ezért nem győzök elnézést kérni.

odamondó 2011.02.14. 10:38:17

@Hozzá Szóló: na már vártam mikor jön meg a hater Airbus SZAGÉRTŐ!

Gratulálok pistike ülj le 1-es.

serteperte55 (törölt) 2011.02.14. 10:43:57

Az biztos, hogy valamit tuningolni egyszerűbb, mint valami újat létrehozni, (mégha fődarabokat fel is lehet használni az új típusnál)

serteperte55 (törölt) 2011.02.14. 10:50:11

A Dreamliner már repült, de valami bennfentes (nyilván személyes egzisztenciális kockázatot vállalva) nyilatkozott hogy a kompozit anyagok problémája nincs megnyugtatóan megoldva a 787-nél.

Végül is az angolok hatalmasat szívtak, amikor a BAC elkezdték a nagy magasságú turbó légiszállítást, és ezen akkor az amcsik profitáltak, most lehet hogy az amcsik kerültek az úttörők kellemetlen szerepébe.

Ronald 2011.02.14. 11:00:36

@Hozzá Szóló:

Lehet nem szeretni az amerikaiakat... de azért ez a fenenagy európai kooperáció is igencsak megér egy-két bekezdést.

Elég megnézni, hogy hal tart Európa a saját GPS-ével (amelyiknek már pár éve működnie kéne (legalábbis az elköltött százmilliárdok után).

Európában az van az együttműködéssel - mint mi, a magyarországi régiósításunkkal:
Minden megye egyetért abban, hogy "húhh, de hasznos lenne" - de csak addig, amíg el nem jutnak oda, hogy "jó-jó, de melyik megye legyen a főnök?"
.

serteperte55 (törölt) 2011.02.14. 11:06:00

Az USA ott tart be az EUs GPS-nek ahol tud

pucratlan 2011.02.14. 11:14:04

Említtessék meg az A340-600 is, amely majdnem ennyire hosszú, és vitathatatlanul a világ leghosszúkásabb repülőgépe :)

Gulliver 2011.02.14. 11:43:21

@pucros: Bizony, nagyon nyúlánkra sikeredett. Talán csak az arányai miatt, de mindig összeszorul a gyomrom, ha látok egyet felszállni. Vagy csak túl sok tailsrike-ot láttam a youtube-on. :)

hami · http://toriblog.blog.hu 2011.02.14. 12:02:52

egyéb dolgok is kimaradtak a posztból: a 747-8 rendelések nagy többsége a teherszállító változatra van leadva, a személyszállító az a-380 miatt alig kell valakinek. jelenleg valóban a leghosszabb személyszállító, de a címet az a340-600-tól vette át. az viszont egy szintes.

Gulliver 2011.02.14. 12:27:26

@hami: Valóban igaz, hogy a megrendelések kisebb része vonatkozik utasszállítóra, de gyakorlatilag végtelen azon jellemzők listája, amit bele lehetne írni egy postba. :)

Hozzá Szóló 2011.02.14. 15:38:11

@Ted Striker: Bocsánat... lehet, hogy nagy Boeing-fanként kiborít, hogy a kedvenc repcsim nem kerül időben a levegőbe és nem utazhatok vele... de legalább nem járok úgy, mint azok, akik megvették a jegyüket az A380-ra és aztán láthatták, ahogy lángol a gépük.

Hozzá Szóló 2011.02.14. 15:39:26

@odamondó: Nem vagyok pistike, de biztosan rosszul láttam a lángoló kedvencedet kisember. Meg az a két airbus is tök komoly volt, amik pár hét elteltével tuhantak simán be az óceánba. Na, azokra ülj föl, te.... pistike.... eszem a zúzádat :D

hami · http://toriblog.blog.hu 2011.02.14. 22:52:59

@Gulliver: ez viszont elég fontos: merthogy nagyon úgy néz ki, hogy utasszállítóként nem rúg majd labdába az A380 mellett.
A lufthansa is csak a 380 mellett rendel a típusból, és nem lehetetlen hogy azért, mert 380-ast nemigen kapnának többet a következő 5-6évben, merthogy addig már a teljes gyártókapacitásra van rendelésük.
Per pill úgy néz ki, hogy az óriásgépek terén az airbus, a középkategória (787-777 vs. 330-340) terén pedig a Boeing fogja "monopolizálni" a piacot.

Gazsi bácsi lótetű 2011.02.14. 23:02:04

@Hozzá Szóló: nem lángolt a gép. Hajtómű tűz volt. Csak a korrektség kedvéért.
A hajtómű (RR) pedig lehetett volna akár Boeing gépen is nem? Ha jól tudom (márpedig jól tudom) akkor az A380-ból havi 2-3 darabot adnak át, és használják is őket rendesen...
Persze az ausztrálok berágtak rendesen, de ez érthető, mivel ők kihasznáják az ETOPS időt rendesen. És a kengurus cég igencsak ügyel az Esőember óta legendás biztonságára.

Gulliver 2011.02.14. 23:31:33

@hami: Azt minden további nélkül elképzelhetőnek tartom, hogy az általad leírt kvázimonopóliumok létrejönnek. De ez lehet azért is, mert a gyárak különböző időkben jönnek ki a típusaikkal, és a légiközlekedés más-más szegmensének fejlődési szakaszába csöppennek bele. Szóval fontos az, amit írtál, de ebbe az írásba most nem fért bele (elsősorban azért, mert késő este írtam, és már nem voltam a kapacitásom csúcsán). Ha lesz egy kis időm, beleásom magam a két cég piacába, és írok belőle valami összefoglalót - de biztos vagyok benne, hogy abban sem lesz benne minden. De ezért jó a kommentezés, mert ki lehet egészíteni. :)

vasgyuszi 2011.02.15. 00:50:51

Most ugrott be, hogy esetleg lecserélik egy ilyenre az Airforce One-t? Több a hely, több védelmi berendezés, nagyobb hatótávolság, kényelem, stb. Van már errol valami rebesgetés? No meg reklámnak sem lenne utolsó, hazai ipar meg egyebek.

odamondó 2011.02.15. 07:36:46

@Hozzá Szóló: A probléma ott van, hogy én ezeken a repülőkön dolgozok te meg otthonról okoskodsz. Ennyi a különbség kettőnk közt. Médiában olvastál 2 hírt és habosítod a nyálad. Halvány gőzöd sincs mi a különbség Boeing és Airbus közt. Mellesleg elmesélem neked semmi. Tervező csoportok vannak amik vándorolnak a két cég közt és azért jobb az airbus mert fiatalabb cég így a Boeing hibáin tanulva jobb gépeket terveztetett.

Azt meg, hogy buta vagy mint a föld onnan tudom, hogy a világ egyik (a kettő közül) legnagyobb repülő építő konzorciumát simán leszarozod 1 média hírre reagálva.

vasgyuszi 2011.02.15. 08:10:25

@odamondó: köszönöm, hogy helyettem is képbe helyezted a fiúcskát :)

Gulliver 2011.02.15. 19:53:59

@odamondó: Így van, profi repülőgép-tervezők nincsenek minden bokorban. A jó mérnökcsapatokat csak egymástól tudják elcsábítani ezek a cégek, már ezért sem érdemes szarozni egyik céget sem. Egyébként azt is érdemes figyelembe venni, hogy amíg egy repülőgép visszajelző-lámpa hibája bekerül a médiába (a várt kényszerhelyzet miatt), addig egy autó üzemanyagszintjelző-problémája aligha izgatja fel a tévénézőket.