HTML

Linkblog

Gulliver utazik

Öt kontinensen vezettem autót, buszt, nyergesvontatót, mozdonyt, villamost, hajót, repülőt és osztályt. Most blogot írok ezekről. És keresek egy dizájnert, aki készít ide egy szép felületet.

Gulliver a Facebookon

Partnerünk

Mennyit keres egy ötcsillagos légiutaskísérő?

2011.03.23. 08:00 Gulliver

Rengeteg fegyelemmel rengeteg fizetés, és ingyen utazás világszerte. 
 
Nemrég Budapesten tartott toborzót a Qatar Airways, ahol légiutaskísérőket kerestek. Helyszíni beszámoló, emlékezetből leírva.
 
Az arab légitársaság egymás után rendeli az új repülőgépeket, ezek fedélzetére pedig egyre több steward és stewardess kell: jelenleg 94 repülőjük van, de ehhez 170 újat már meg is rendeltek. Mivel a légitársaság január óta már Budapestre is repül, így értelemszerűen magyarokat is keresnek.
 
Az ötcsillagos légitársaság a toborzásnak is megadta a rangját: a Westend Hilton egyik különtermét foglalták le erre a célra. Körülbelül 100 fiatal tömörült a terembe, legtöbbjük csinos, jó kiállású, és szinte kivétel nélkül sötét öltönyben illetve kosztümben érkezett. A „jócsajarány” elég nagy volt, de akadt néhány érdeklődő lila kötött pulóverben is. Őket valószínűleg nem veszik fel, mert a légitársaságnál nem csináltak titkot belőle: azokat veszik fel, „akiken jól áll a formaruha”. Ezért a jelentkezőktől nemcsak önéletrajzot, hanem fényképet is kérnek, és ezek leadásakor felírják a testmagasságot és a súlyt is. A végzettség nem fontos, de a minimum korhatár 23 év.
 
Először egy hosszú reklámfilmet néztünk meg arról, hogy mennyire jó az élet Qatarban, illetve a repülőgépek fedélzetén. Az erősen kelet-európai akcentussal beszélő előadó ezután rögtön hozzátette: ez csak a szépen csillogó felszín: a film ugyan igaz, de a valóságban nyáron 50 fok is lehet, éjszaka viszont 5 fokig csökken a hőmérséklet. Mivel ez senkit nem tántorított el, belecsapott a közepébe.
 
A kiválasztott jelentkezők 3 hét múlva már indulhatnak is az Arab-öbölbe, ahol először egy féléves képzésen vesznek részt. Az érkezés napján mindenki kap egy feltöltött telefont, hogy haza tudjon szólni a szülőknek, és körülbelül 500 dollár beilleszkedési segélyt. A szállást a cég biztosítja, azonban külön vannak a férfi és a női körletek, átjárás pedig nincs a kettő között, a bejáratokat biztonsági őrök felügyelik. (Itt volt némi apró moraj a teremben.)
 
Egy-egy apartmanban 2-3 fő lakik: közös a nappali, a konyha és a fürdő, de a hálószoba nem. A szállás körülbelül 100 dolláros havidíját később levonják a fizetésből, és beköltözéskor kell némi kauciót is fizetni, hiszen az apartmanok teljesen be vannak rendezve. Ugyanígy vonják az oktatás árát is.
 
Fontos figyelni arra, hogy a tréning fél éve alatt este 10-re vissza kell érni a szállásra. A nőknek egyébként is figyelni kell arra, hogy a szoknyájuk térdig érjen, a válluk ne legyen fedetlen, de ugyanilyen általános szabály, hogy az utcán nem lehet aludni, valamint férfiak és nők csak akkor alhatnak együtt, ha házasok. De ez valószínűtlen a sztyuvik esetében. Az előadó szerint a cég elvárja, hogy ha a jelentkező szingli, akkor az is maradjon a következő öt évben, és ha megházasodik, akkor azt jelentse be a cégnek. (Ennek van praktikus oldala is: a házastársak kedvezményes utazásra jogosultak a társaság járatain.) Családtagok lehet fogadni a szálláson, évente két hétre, de csak azonos neműek alhatnak a szálláson. Szülőknek és testvéreknek évente egy-egy kedvezményes jegy jár, egy 50 és egy 90 százalékos.
 
A szabályok lazulnak egy kicsit a tanfolyam elvégzése után: mivel az éjszakai szórakozóhelyek hajnali 3-ig nyitva vannak, így elegendő 3:30-ra visszaérni a szállásra. Addigra viszont kötelező: mivel az éjszakát nem lehet az utcán tölteni, a bárok bezárnak, és Qatar kis ország, a cég álláspontja szerint fél órával zárás után már mindenkinek a szálláson kell lenni. Aki pedig a következő nap dolgozni megy, annak 12 órával a szolgálat megkezdése előtt kötelező a szálláson lenni és pihenni. Mivel a munkaidő változó, ezért az őrök egyetlen napszakban sem engedik a hangoskodást, hogy a kollégák tudjanak aludni. Az egyébként felvételi követelmény, hogy a dolgozók bárhol, bármikor aludni tudjanak. Szükségük lesz rá.
 
Ha szolgálatba kell lépni, vagy bármilyen munkahelyi teendője van a dolgozónak, a cég busza megy érte. Ezek állítólag pontosan a megjelölt időpontban érkeznek, és nem várnak a későkre. Viszont ez is ingyen van.
 
A munka nagyon változó, és sok van belőle. Minden hónapban össze lehet állítani egy „kívánságlistát”, hogy az ember hova szeretne repülni, amit állítólag igyekeznek figyelembe venni a beosztások elkészítésekor. A kiadott beosztáson havonta legfeljebb két alkalommal lehet változtatni, ha találunk valakit, aki cserél velünk.
 
Vannak nagyon rövid, és vannak nagyon hosszú járatok. A legrövidebb út 25 perc, de itt is fel kell szolgálni frissítőt, a leghosszabb pedig körülbelül 19 óra Dél-Amerikába. Ha a járat repülési ideje kevesebb mint öt óra, akkor utascsere után ugyanaz a személyzet már indul is vissza a géppel. Ha hosszabb, akkor a célállomáson alszik a személyzet, ilyenkor legalább négycsillagos szállodát fizet a cég. Az étkezésre pedig országonként változó napidíjat adnak. Ilyen „ottalvós” pihenőnapból negyedévente 28 nap van.
 
Fizetett szabadság évente 30 nap van, de ebbe beletartozik a hétvége és az ünnepnap is (a magyar szabályok különböznek, erre érdemes figyelni). Temetési szabadság pedig összesen 3 nap áll rendelkezésre.
 
A fizetés a tréning idején 927 dollár havonta. Mivel az emírségben nincs jövedelemadó, így ez adómentes, és nincs se nyugdíj, se  pedig TB-hozzájárulás. Cserébe viszont fizetni kell az egészségügyi ellátásért is. A Qatar-alkalmazottak szerencséje, hogy a cég az Allianznál mindenkire köt egészségbiztosítást. A nyugdíjas évekre azonban mindenkinek magának kell összetakarékoskodnia a pénzét.
 
A képzés után a fizetés 1027 dollárra emelkedik, illetve van repülési pótlék is, ez repült óránként 10 dollár. Mivel a legmenőbb sztyuvik havonta legfeljebb 100 órát repülnek, így könnyen kiszámolható, hogy a teljes havi fizetés legfeljebb 2000 dollár lehet, amiből csak a szállás és az oktatás árát, körülbelül 200 dollárt vonnak le.
 
Ez az ajánlat elég sokaknak vonzó: a magyarországi toborzónapra számos országból jöttek, Finnországtól kezdve egészen Kubáig. Én viszont csak a tájékoztató hallgattam meg, az önéletrajzok leadásánál eljöttem. Így nem tudom megmondani, hogy az aznap délutáni elbeszélgetések és angol nyelvi tesztek után a második körre behívott szerencsések másnap milyen feladatokkal szembesültek. De – ha elég fegyelmezettek, és sugárzik belőlük a repülés és a szolgálat szeretete – akkor kitűnő munkahelyük lesz.

3 komment

Címkék: repülés qatar

A bejegyzés trackback címe:

https://gulliverutazik.blog.hu/api/trackback/id/tr762763482

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Spiritmonger 2011.05.08. 16:52:14

elég karcsúnak tűnik a dolog. 1800 dollár havonta, a legjobbaknak, amiből azért épeszű ember félretesz nyugdíjra meg egyéb takarékoskodásra, az nem sok, annyi bruttója itthon is van egy képzettebb embernek, de nincsenek meg azok a tiltások, amik itt. oké, buli a sok ingyenút, de szerintem összességében ez nem jó ajánlat
kezdőnek összejön kb 1500 dollár, az nincs 270000 ft bruttó, idegen környezetben, a már említett korlátozásokkal, nem pálya, ennyit a versenyszférában meg lehet itthon is keresni pályakezdőként

Gulliver 2011.05.08. 18:57:10

@Spiritmonger: Hát, engem se hozott különösebben lázba az ajánlat. De egy fiatalnak, aki pár évig szeretne világot látni céges pénzen, szerintem jó buli. :)

Vágási Matyi 2011.05.19. 13:24:08

Ryanairnél 1500 EUR, az utóbbi fél évben több alkalommal volt toborzás Budapesten és Pozsonyban.
süti beállítások módosítása